neděle, 1. květen 2005

Jean-Baptiste Lully: Grands Motets

Napsal(a) 

booklet booklet
Amel Brahim-Djelloul, Damien Guillon, Howard Crook, Hervé Lamy, Arnaud Marzorati, Les Pages & Les Chantres, Musica Florea, Olivier Schneebeli. Produkce: Jean-Pierre Collard. Text: F, A. Nahráno: live, 6. a 7. 12. 2003 v královské kapli zámku ve Versailles. Vydáno: 2004. TT: 52:13. DDD. 1 CD Harmonia mundi K617157 (distribuce Classic).

Tato česko-francouzská nahrávka Lullyho velkolepých grands motets vznikla pod křídly známého versailleského centra barokní hudby - v podání dvou jeho pěveckých souborů, v prostorách versailleského zámku a na koncertech konaných v rámci předloňského podzimního festivalu pořádaného touto institucí. Autorem dramaturgie je dirigent Olivier Schneebeli , legenda francouzské historické interpretace, který stál u zrodu a začátků dvou nejvýznamnějších francouzských souborů působících dodnes úspěšně na této scéně - Les Arts Florissants a La Chapelle Royale. Pro ztvárnění dobové pompézní "královské mše" vytvořené hlavními hudebníky francouzského dvora pro Ludvíka XIV. vybral dvě krátká moteta jako prolog a epilog a dvě dlouhá moteta pro její hlavní první a druhou část. Konkrétně zde tedy můžeme slyšet Jubilate Deo (LWV.77/16), Miserere mei Deus (LWV.25), Quare fremuerunt gentes (LWV.67) a Domine salvum fac Regem (LWV.77/14). České zastoupení v podobě souboru Musica Florea je pro nahrávku velkým přínosem. Těžko posoudit, do jaké míry je jeho výkon ovlivněn francouzským dirigentem (Marek Štryncl tentokrát přijal roli "pouhého" violoncellisty), není však pochyb, že soubor svůj orchestrální part sám kvalitně nastudoval. Rovněž sborové partie si zasluhují vyzdvihnout - však také právě jejich umělecké vedení již čtrnáct let zajišťuje Olivier Schneebeli a jeho sbormistrovské kvality se nezapřou. Devizou sborů Les Pages & Les Chantres je vyrovnanost hlasových barev, dynamická plasticita i technická jistota. Tyto vlastnosti naopak vždy nenacházíme u sólových zpěváků, především u tenoristů Howarda Crooka a Hervé Lamyho . Ale možná největší překážkou kladného hodnocení sólistického kvinteta je jeho nesourodost v barevnosti hlasů a v drobných i podstatných detailech interpretačního pojetí a pěvecké techniky. Přes tuto výtku však nutno zdůraznit, že versailleská nahrávka přináší opravdu zdařilou a po všech stránkách kvalitní interpretaci Lullyho velkých motet - však také přichází přímo od zdroje lullyovských tradic i výzkumu.

Vydavatel: Harmonia Mundi/Classic

Stopáž: 52:13

Body: 4 z 6

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.