pátek, 26. červenec 2002

Jasha Heifetz: reDISCOVERED - Grieg, Brahms, Wieniawski, Čajkovskij, Rameau, Bach, Padilla, Sarasate

Celosvětový úspěch titulu RICHTER reDISCOVERED asi přiměl RCA/BMG pokračovat dál. Profil Jashi Heifetze , který bezesporu patřil k nejlepším houslistům 20. století, je pro znalce i normální milovníky houslí zajímavý tím, že vedle zdá se nezbytných virtuózních prskavek od Wieniawského a Sarasateho sem producent zařadil dodnes v lecčems aktuální a provokující nahrávky sonát od Griega a Brahmse. Moje úcta vůči houslistovi ještě roste při vědomí, že vše bylo natočeno bez střihů. Zajímalo by mě, jestli by byl nějaký současný houslista schopen nahrát bez jediné chyby a na takovéto úrovni třeba Brahmsovu Sonátu G dur op. 78 !

Bohužel velmi slabým článkem tohoto titulu je skladba Valencia od José Padilly, která je podivnou směsí známých melodií své doby a svou trivialitou a slaboduchým aranžmá by patřila někam na Moulin Rouge. Navíc pianista Isidor Achron rozhodně nebyl technicky tak dokonalý jako Heifetz a nechal v nahrávce spoustu chyb. Smysl zařazení této tříminutové klavírní libůstky je pro mě záhadou.

Zvukoví technici RCA odstranili největší kazy a šumy, ale jinak zachovali historickou patinu a upomínku na šelakové období gramofonové desky. Zvukový rozdíl mezi sonátami (1936) a ostatními tracky (1922-28) je značný.

Vydavatel: RCA Victor / BMG

Nahráli: Jasha Heifetz - housle, Emanuel Bay, Isidor Achron, Samuel Chotzinoff - klavír