booklet
Tradice populární hudby na pomezí jazzu a klasiky má své kořeny hluboko v úrodné půdě americké popkultury. Svým způsobem se vždycky jednalo o výkladní skříň toho nejlepšího, co bylo v té které době k dispozici. Největší osobnosti - autoři, interpreti, ale i manažeři - vytvořili z této tradice styl, jehož forma je daná a zakonzervovaná léty. Jeho vývoj se prakticky uzavřel a na zpěvačky jako Billie Holiday, Ella Fitzgerald nebo Barbara Streisand budou už pravidelně navazovat další generace mladých dam interpretujících technicky dokonalým a výrazově dokonale nastudovaným způsobem starou, ale nadčasovou hudbu, určenou pro další generace posluchačů, oblečených pro tyto vzácné chvíle do rób a smokingů. Poslechnout si velké melodie podpořené symfonicko-jazzovým orchestrem je jistě nevšední zážitek s příchutí exkluzivity. Přesně tyto parametry plní záznam koncertu z legendárního manhattanského sálu Rainbow Room, kde se v záři bodových reflektorů představila
Jane Monheit , majitelka jednoho z nejpodmanivějších nových hlasů v tomto žánru. Doprovázel ji při tom 31-členný, převážně smyčcový orchestr pod vedením
Alana Broadbenta , spolu s hvězdnou jazzovou rytmickou sekcí. Kompletní orchestr produkoval tóny, rytmy a harmonie výlučně akusticky, což spolu s hlasem mladé Jane, bohatým na emoce a i na náležitý patos, vytvářelo během večera proměnlivé zvukové katedrály a obdivuhodné fatamorgány. Janin školený hlas evokoval kromě výše vzpomenutých zpěvaček i švédskou operní divu Annu Mariu Von Otter. Mezi 20 skladeb se na DVD, kromě celého obsahu Janinho třetího a zatím posledního alba
In The Sun , vešly i ukázky z těch předešlých a dvě doposud nevydané písně, včetně působivého duetu s jejím bývalým učitelem zpěvu, Peterem Eldridgem, jedním ze zakladatelů The New York Voices. Repertoár Monheitové se skládá i z vlastních skladeb, ale především z nadčasových standardů amerického a brazilského jazzu a popu. Diváci tedy mají k dispozici téměř dvouhodinový koncert vycházející zpěvácké hvězdy obklopené kvalitným týmem hudebníků a spolupracovníků, kteří balí její schopnosti a ambice do vysoko kvalitní formy. Jenže? Jak kontrastně by vyznělo srovnání třeba s albem
Both Sides Now písničkářky Joni Mitchel, natočeným v podobném zvukovém a stylovém duchu. Mitchellové upřímně procítená interpretace a přirozená autorita, za níž si stojí celým svým uměleckým i osobním životem, odhaluje u technicky dokonalé, ale přece jen trochu afektované Jane Monheit, že do úplné zpěvácké zralosti jí cosi chybí. V tom lepším případě to bude ještě několik let hledání obsahu a poselství její interpretace, v tom horším možná i pár nepředvídaných odřenin od života, které, když překoná, jí k sebevědomí před mikrofónem pomohou jistě více, než dosavadní decentní zásahy plastického chirurga.
Vydavatel: Sony Jazz/Columbia
Stopáž: 102:00
Nahráli: >Jane Monheit - zpěv. Rene Toledo - akustická kytara, Joel Frahm - tenorsaxofon, Ron Carter, Orchestr dir. Alan Broadbent.
Body: 4 z 6