úterý, 27. prosinec 2016

Musica Florea a nový Jan Zach

Šestnáctý titul volné a různorodé, cílevědomě budované supraphonské řady Hudba z Prahy 18. století (Music from Eighteenth-Century Prague) přináší poprvé hudbu Jana Zacha. Marek Štryncl nastudoval dvě skladby – uváděné a nahrávané Rekviem a v novodobé premiéře poprvé natočené Mariánské nešpory. Skladby z doby Zachova působení v Praze ještě před odchodem do Německa, tedy díla z přelomu 30. a 40. let 18. století. Napsal je ani ne třicetiletý hudebník, evidentně zručný a již plně orientovaný v dobových stylech. Requiem solemne je koncipováno náročněji a bohatěji, ve své závažnosti a květnatosti odkazuje spíše zpět k hudbě baroka. Vesperae de Beata Virgine tvoří výrazněji oddělované části a jejich úseky jsou proto v posluchačském dojmu dílem o něco méně celistvým a kompaktním, navíc také motivicky a výrazově odlehčenějším, ukazujícím víc dopředu k dalšímu vývoji hudby – k tvorbě v ustrojení a výrazu uměřenější, pravidelnější, schematičtější a bezstarostnější. Jde na disku o zajímavou a rozhodně víc než jen průměrnou ukázku dobové produkce, o kompozice dochované v opisech dosvědčujících někdejší oblibu na pražských kůrech, ale přesto: skladby – ani jejich provedení – přece jen ničím zcela zvláštním či naprosto jedinečným nestrhnou. Podařila se nahrávka, která soustřeďuje standardní domácí síly, která má zvuk dobových nástrojů a přiměřeně velkého sboru, která zaujme výraznou prací s proměnami dynamiky, nahrávka v žádných parametrech nevyhrocovaná a nevybočující, pěkná a spolehlivá, dobře informující o jedné částečce z mnoha podobných položek pražského hudebního života v dané době. Ze sólistů je nejzajímavějším hlasem bas Jaromíra Noska, dominující už hned ve zhudebnění textu Tuba mirumRequiem, ale i na dalších místech. Jinak výborný tenorista Čeněk Svoboda se bohužel dostává v koloraturách u textu Laetatus sum (Žalm 121 v nešporách) ke svým hranicím. Za nahrávacím projektem vedle Marka Štryncla stojí výrazně také muzikolog Tomáš Slavický, který připravil provozovací materiály a pro album napsal obsažný text nabízející Zachův životopisný profil a informace o jeho dvou zaznamenaných skladbách v zasvěceném kontextu. Průvodní slovo v tomto případě přidává opravdu velkou hodnotu a je to právě ono, co nakonec vede k ještě zvídavějšímu poslechu.

Michaela Šrůmová – soprán, Sylva Čmugrová – alt, Čeněk Svoboda – tenor, Jaromír Nosek – bas, Musica Florea a Collegium Floreum, Marek Štryncl – dirigent. Text: A, N, F, Č. Nahráno: 9. – 10. 4. 2016 kostel Panny Marie Pod řetězem, Praha. Vydáno: 2016. TT: 57:48. 1 CD Supraphon SU 4209-2.

Petr Veber

Novinář, hudební a operní kritik, autor textů o hudbě a hudebnících, absolvent hudební vědy na Karlově univerzitě. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 byl pak deset let v Českém rozhlase vedoucím hudební redakce stanice Vltava. Je jedním z průvodců vysíláním stanice D dur. Spolupracovníkem Harmonie se stal hned v počátcích existence časopisu. Přispíval a přispívá také do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života. Nejenže za ní rád cestuje, ale také ji ještě stále rád poslouchá.