Jan Pieterszoon Sweelinck – Psalms from Geneva/Organ works by Sweelinck

Masaaki Suzuki – varhany. Produkce: Marc Garnier. Text: A, N, japonsky. Nahráno: 12/2005, Shinko-Kyokai, Kobe. Vydáno: 2006. TT: 69:28. DDD. 1 CD BIS BIS-CD-1614 (distribuce Euromusica).

Rozsah umělecké činnosti japonského hudebníka Masaaki Suzukiho je více než obdivuhodný. Masaaki Suzuki vystupuje jako sólový cembalista a varhaník, založil a dodnes vede barokní soubor Bach Collegium Japan. Ve všech oblastech se pouští do velkolepých projektů a ve všech dosahuje špičkové úrovně. Předkládané CD s varhanními skladbami Jana Pieterszoona Sweelincka (1562 – 1621) sice patří ve srovnání s nahrávkami kompletního Bachova cembalového díla a kompletních Bachových kantát ke „skromnějším“ počinům, jeho umělecká kvalita a naprostá dotaženost po všech stránkách však proto není o nic nižší. Promyšlenost do nejmenšího detailu prozrazuje již výběr a pořadí skladeb. Stěžejní téma nahrávky představují čtyři Sweelinckovy Ženevské žalmy (140, 23, 116, 36). Každému žalmu vždy předchází jedna ze Sweelinckových toccat či fantazií, tóninou, materiálem či charakterem spřízněná s žalmem, a víceméně prosté čtyřhlasé zhudebnění daného žalmu francouzským skladatelem C. Goudimelem. Všechny tři vrstvy Masaaki Suzuki v celé nahrávce pomocí registrace důsledně barevně odlišuje a umožňuje tak posluchači snadnou orientaci. Sweelinckova tvorba stojí na rozhraní renesance a baroka. Interpretace Masaaki Suzukiho ve svém řádu a rytmické přesnosti akcentuje spíše přísnější „stile antico“. Naprosto jednoznačná je u Suzukiho hierarchie hudební struktury i jednotlivých hlasů a jeho hra připomíná mozaiku složenou z drobných kamínků do monumentálního obrazu. Suzukiho interpretace se vyznačuje nebývalou technickou precizností, která však v žádném případě nepatří do prvního plánu, ale naopak umožňuje vyznít pasážím jako hravým ozdobám. Všechny afekty, vrcholy či zlomy jsou v Suzukiho hře naznačeny jen velmi decentně a nahrávka zanechává dojem odstupu, čistoty a pokory. CD doplňuje nesmírně kvalitní text v bookletu a nelze jinak, než nahrávku doporučit jak pro bližší seznámení se Sweelinckovým dílem, tak pro nevšední hudební zážitek.

Body: 5 z 6

Sdílet článek: