úterý, 4. srpen 2009

Jan Pěruška - Neznámá česká viola

Jan Pěruška - Neznámá česká viola Jan Pěruška - Neznámá česká viola

Vaňhal: Koncert C dur

Brixi: Koncert C dur

Puschmann: Koncert C dur

Jan Pěruška - viola, Komorní orchestr členů České filharmonie, Andreas Sebastian Weiser. Produkce: John W. Nomis. Text: Č, A. Nahráno: 9/2006, 4/2007, Dvořákova síň Rudolfina, Praha. Vydáno: 2007. TT: 63:53. DDD. 1 CD ArteSmon AS 724-2.

Již šestý titul vydal Jan Pěruška pod hlavičkou malé české firmy ArteSmon. Jeho nahrávky se vyznačují výkonnostní stabilitou a kreativitou. Na jednom titulu se spojil s kontrabasem, na dalších oslavil Martinů, soudobou hudbu, ruské skladatele nebo melodičnost a barevnou krásu nástroje. Nejnověji pak prezentuje starou českou hudbu, která je známa hlavně muzikologům. Především to platí o rodákovi z Červené Vody Josefu Puschmannovi (Buschmannovi). Nenechte se zmást prvním přečtením tracklistingu - cédurová deska není nudná nebo jednotvárná. Hlavně díky sólistovi je kontrastní, melodicky jímavá s překvapivými harmonickými momenty. Prostě zdařilá sonda do violové literatury 18. století. Přirozeně přestože se nejedná o tak zvaně autentické provedení, tak stylově je vše v mezích normy. Sólista zde má možná více než na předchozích deskách šanci ukázat cit pro vedení melodické linie, pro barevnou decentnost nástroje. Dlužno dodat, že ji Jan Pěruška úspěšně využil. Celý projekt je hlavně o přirozeném muzicírování. Příjemný pocit má pak nakonec i posluchač. Vydavatel je jedním z těch, kteří kdyby neexistovali, tak by byl český digitální prostor chudší.

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.