pátek, 2. září 2011

Jan Kaňka - Czech trombones

Napsal(a) 

Jan Kaňka - Czech trombones Jan Kaňka - Czech trombones

Petr Čihák – bastrombón, Robert Kozánek – trombón, Michal Kolář – trombón, Trombonetta Quartet (Vít Kořínek, Petr Peremský, Jiří Břicháč, Lukáš Čermák), Jan Braun – klavír, Jiří Pospíchal – housle, Vojtěch Novák – varhany. Text: Č, A. Nahráno: 2009. Vydáno: 2010. TT: 31:16. DDD. 1 CD West Bohemian Music Production 20100220.

Nahrávek české soudobé hudby nevychází mnoho. Nahrávek kompozic mladých českých skladatelů pak ještě méně. Z tohoto důvodu musím hned v úvodu recenze ocenit fakt, že CD s nahrávkami komorní hudby pro různá obsazení s trombónem autora Jana Kaňky (nar. 1977) vůbec existuje. Jak podotýká sám autor ve sleeve-notu, v době ekonomické recese a trvale klesajícího prodeje nahrávek zájem velkých firem na vydávání menšinových žánrů (kam současná artificiální hudba bezpochyby patří) poklesl téměř na minimum. Jedinou šancí je tudíž investovat vlastní prostředky, námahu a energii a vydat si své vlastní CD sám, nebo téměř sám (s pomocí zaštiťující agentury, která obstará PR, distribuci a katalogové číslo).

Výhodou takového vydávání je naprostá svoboda autora při rozhodování o zvukovém či vizuálním designu nahrávky. Právě proto, že prodej nahrávek neustále klesá a sociální hodnota CD nosiče povážlivě upadá, je podle mého názoru potřeba věnovat každé nové desce enormní pečlivost a pokusit se vytvořit artefakt s nejen zvukovou, ale i výtvarnou či aditivně literární hodnotou. To se v případě desky Czech trombones bohužel nepodařilo a je to škoda. Zatímco nahrávky samotné mají dobrou, v některých případech vynikající interpretační úroveň (asi nejlépe vyznívá Duet pro housle a pozoun v brilantním provedení Roberta KozánkaJiřího Pospíchala ), jejich zvukový design je mi záhadou – rozladěný a tupě znějící klavír (bez jakéhokoliv přirozeného či umělého dozvuku) ve skladbě Sutenaide Kudasai je ještě menším prohřeškem, zvukem varhan naprosto utlačený trombón v Sonátě pro trombón a varhany vyznívá jako chyba sejmutí – nebo zvláštní záměr, spočívající v upozadění sólisty?

Grafický design CD je pak téměř tragický. Na zadní straně přebalu chybí téměř všechny standardní informace (od dat a míst nahrávání až k datu vydání), informace o skladbách jsou kvůli zvolenému tmavému pozadí téměř nečitelné a na přední straně bookletu je z nepochopitelných důvodů vytištěna část odborného posudku – má se snad potenciální posluchač orientovat podle posudků? Tímto se dle mého soudu zajímavý a ambiciózní projekt posouvá někam do kategorie lepšího demosnímku (tomu odpovídá i cca půlhodinová stopáž). Autorova hudba si rozhodně zaslouží víc.

Body: 2 z 6

Michal Nejtek

Narodil se v Litoměřicích, absolvoval Konzervatoř v Teplicích (klavír) a Hudební fakultu AMU v Praze (skladba). Píše symfonickou i komorní hudbu, věnuje se scénickým projektům (Lamenti, Pravidla slušného chování v moderní společnosti). Obdržel objednávky na nové kompozice od festivalů Donaueschinger Musiktage, Varšavský podzim a Klangspuren. Spolupracuje se skupinou The Plastic People Of The Universe (Obešel já polí pět, Pašije, Vlaková opera). Hraje na klavír a klávesové nástroje v několika formacích (NTS, Michal Nejtek Trio). Věnuje se i hudbě pro divadlo (Arnošt Goldflam, Jiří Ornest, Jana Svobodová atd.). Učil na Konzervatoři v Teplicích (hudební teorie, korepetice), na VOŠ Jaroslava Ježka dějiny jazzu, nyní učí na pražské AMU (kompozice).

Komentáře

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 700

Novinky emailem

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.