Jan Kaňka – Czech trombones

Petr Čihák – bastrombón, Robert Kozánek – trombón, Michal Kolář – trombón, Trombonetta Quartet (Vít Kořínek, Petr Peremský, Jiří Břicháč, Lukáš Čermák), Jan Braun – klavír, Jiří Pospíchal – housle, Vojtěch Novák – varhany. Text: Č, A. Nahráno: 2009. Vydáno: 2010. TT: 31:16. DDD. 1 CD West Bohemian Music Production 20100220.

Nahrávek české soudobé hudby nevychází mnoho. Nahrávek kompozic mladých českých skladatelů pak ještě méně. Z tohoto důvodu musím hned v úvodu recenze ocenit fakt, že CD s nahrávkami komorní hudby pro různá obsazení s trombónem autora Jana Kaňky (nar. 1977) vůbec existuje. Jak podotýká sám autor ve sleeve-notu, v době ekonomické recese a trvale klesajícího prodeje nahrávek zájem velkých firem na vydávání menšinových žánrů (kam současná artificiální hudba bezpochyby patří) poklesl téměř na minimum. Jedinou šancí je tudíž investovat vlastní prostředky, námahu a energii a vydat si své vlastní CD sám, nebo téměř sám (s pomocí zaštiťující agentury, která obstará PR, distribuci a katalogové číslo).

Výhodou takového vydávání je naprostá svoboda autora při rozhodování o zvukovém či vizuálním designu nahrávky. Právě proto, že prodej nahrávek neustále klesá a sociální hodnota CD nosiče povážlivě upadá, je podle mého názoru potřeba věnovat každé nové desce enormní pečlivost a pokusit se vytvořit artefakt s nejen zvukovou, ale i výtvarnou či aditivně literární hodnotou. To se v případě desky Czech trombones bohužel nepodařilo a je to škoda. Zatímco nahrávky samotné mají dobrou, v některých případech vynikající interpretační úroveň (asi nejlépe vyznívá Duet pro housle a pozoun v brilantním provedení Roberta KozánkaJiřího Pospíchala ), jejich zvukový design je mi záhadou – rozladěný a tupě znějící klavír (bez jakéhokoliv přirozeného či umělého dozvuku) ve skladbě Sutenaide Kudasai je ještě menším prohřeškem, zvukem varhan naprosto utlačený trombón v Sonátě pro trombón a varhany vyznívá jako chyba sejmutí – nebo zvláštní záměr, spočívající v upozadění sólisty?

Grafický design CD je pak téměř tragický. Na zadní straně přebalu chybí téměř všechny standardní informace (od dat a míst nahrávání až k datu vydání), informace o skladbách jsou kvůli zvolenému tmavému pozadí téměř nečitelné a na přední straně bookletu je z nepochopitelných důvodů vytištěna část odborného posudku – má se snad potenciální posluchač orientovat podle posudků? Tímto se dle mého soudu zajímavý a ambiciózní projekt posouvá někam do kategorie lepšího demosnímku (tomu odpovídá i cca půlhodinová stopáž). Autorova hudba si rozhodně zaslouží víc.

Body: 2 z 6