středa, 13. červenec 2005

Jan Dismas Zelenka - Die Responsofien zum Karfreitag - František Ignác Antonín Tůma - Sonáty a moll, e moll, Sinfonia B dur

Napsal(a) 

Jan Dismas Zelenka, František Ignác Antonín Tůma Jan Dismas Zelenka, František Ignác Antonín Tůma
Boni Pueri, sbormistři: Pavel Horák a Jakub Martinec, Musica Florea, Marek Štryncl. Produkce: Petr Vít. Text: A, N, F, Č. Nahráno: 9/2004, Městská hudební síň, Hradec Králové. Vydáno: 2005. TT: 59:31. DDD. 1 CD Supraphon SU 3806-2.

Zelenkova Resposoria pro hebdomada sancta ZWV 55 z roku 1723 byla původně určena k nočním pobožnostem závěru velikonočního Svatého týdne. Patří nepochybně po technické i umělecké stránce k vrcholům barokní vokální hudby české provenience. Každá vydařená nahrávka je tedy velmi cenná, zvlášť když přináší nový úhel pohledu. Ten v tomto případě nastal nejen díky samotnému zvuku sboru Boni Pueri , ale i snahou vidět a pochopit nesnadný text dětskýma očima. V tomto směru považuji výsledek za plně uspokojivý. Je až neuvěřitelné, jak se chlapci bez problémů vcítili pašijových textů, jak se zcela samozřejmě orientují v komplikované polyfonní sazbě, v rétorických figurách, v emocinálních akcentech. V tomto směru sehrál jistě významnou roli dirigent nahrávky a barokní odborník par exellence Marek Štryncl . Zelenkova hudba díky Dobrým chlapcům z Hradce Králové ožila a rozkvetla. Podle mého mínění se jim podařila doposud nejlepší nahrávka. Zařazení Tůmových kompozic obhajované jejich klidnou atmosférou a podobnými hudebními prostředky (viz například rétorické figury) bohužel výsledkem obstálo jen zčásti. Vzhledem k mimořádné úrovni interpretace Zelenky působí jako přívažek, doplnění stopáže. Očekával bych spíše plně zelenkovský program. Hra souboru Musica Florea je velmi solidní, je zde znát snaha o co nejlepší výsledek, bohužel hře místy chybí vše zapalující jiskra, absolutní nasazení, hráčská virtuozita každého člena ansámblu. Pro někoho je to rýpalství kritika, pro mě zásadní věc. V českém prostředí je to nicméně skvělý výsledek.

Vydavatel: Supraphon

Stopáž: 59:31

Nahráli: Boni Pueri, sbormistři: Pavel Horák a Jakub Martinec, Musica Florea, Marek Štryncl

Body: 5 z 6

Luboš Stehlík

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.

Komentáře

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 700

Novinky emailem

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.