pátek, 20. únor 2004

Jacques Fromental Halévy: La Juive

Židovka je Halévyho opera, kterou naši praprapředkové milovali, dvacáté století odsunulo a dnes se na vybraných scénách dostává do flóru. Pravá grand opéra, napsaná na libreto Eugéna Scribea přímo pro Pařížskou operu 1835. Milenecký příběh rozehraný na šachovnici židovského útisku, náboženské intolerance a účtování osobní minulosti. Křesťan Leopold se zamiluje do židovky Ráchel, dokonce se za žida vydává, aby s ní mohl být. Odhalí jej vlastní manželka, Rachelin otec Eléazar jej míní zabít, Rachel veřejně dozná jeho svůdcovství a posléze, aby jej zachránila, nařčení odvolá. Peripetie její záchrany, za cenu konverze, dopadnou hrůzně: až na popravišti před smrtí, v okamžiku, kdy Ráchel umírá v kotli se žhavým olejem, prozradí Eléazar kardinálovi, že Rachel byla jeho dcera, kterou jako dítě zachránil. Halévy naplnil velkooperní šablonu živoucí melodikou, předvádí i kolorit dvou náboženských světů, například křesťanské Te Deum či židovskou paschální hostinu. Simone Young vzkřísila Židovku archivním bádáním, skladbou celku a dirigentským nastudováním. Orchestru dává symfonický lesk i decentnost doprovázeče. Live nahrávka z Vídeňské státní opery má dramatický švih určený její taktovkou a žhavený aktuální souhrou pěvců. Kvalita zpěvu je vysoká, obě sopranistky Regina Schörg (Eudoxie) a Soile Isokoski (Rachel) jsou bravurní, Rachelin svůdce Léopold (Zoran Todorovic ) zdolává úspěšně nástrahy výšek a výrazovými nuancemi zaujme basista Alastair Miles (Kardinál). Vévodí Neil Shicoff jako Eléazar zpěvem lahodným ve všech polohách, tenorem suverénním a krásné barvy, stylově kultivovaným. Disproporce zvuku dané prostorem scény jsou zanedbatelné, v živém záznamu ostatně pravdivé.

Vydavatel: Red Seal / BMG

Stopáž: 69:25 + 66:47 + 55.O9

Nahráli: István Gáti, Janusz Monarcha, Johannes Gisser, Martin Thyringer, Johann Reinprecht, Regina Schörg, Soile Isokoski, Neil Shicoff, Alastair Miles, Zoran Todorovic, Chor der Wiener Staatsoper, Orchester der Wiener Staatsoper, Simone Young