úterý, 17. únor 2009

Jacques-Féréol Mazas - Josef Micka - Études spéciales op. 36/1 pro dvoje housle

Napsal(a) 

Revidoval Ondřej Lébr. Partitura, hlasy, příloha – 2 CD. Josef Suk, Ondřej Lébr, Markéta Janoušková, Marie Mátlová, Lenka Matějáková, Jan Mráček. Nahráno: 9/2007, kaple Svaté Máří Magdaleny v Dolních Břežanech. Editio ONTS, Praha 2008 (www.editio-onta.com).

Většina houslistů se setkala v určité etapě svého studia s etudami Jacquese-Féréola Mazase 1782 – 1849). A jestli ne, tak je to velká škoda a trestuhodná nedbalost učitele. Podle mě jsou pro houslovou pedagogiku něčím stejně samozřejmým jako Ševčík. Slavný český pedagog Josef Micka (1903 – 1993) Mazase velmi uznával a svoji lásku projevil tím, že dokomponoval druhý hlas, který toto dílo pro žáka učinil přitažlivějším a který nebyl do doby realizace tohoto projektu vydán. (Jeho pozitivní vztah k francouzské houslové škole jistě umocnila stáž na pařížské École de musique u Jacquese Thibauda.) Studentovým partnerem pak může být učitel, je-li moudrý, nebo jiný student. Revize tohoto podivuhodného opusu se pak ujal Mickův vnuk, houslista Ondřej Lébr (existují dvě verze Mickova autografu; naproti tomu Mazasův autograf je prý nezvěstný, takže bylo třeba pracovat s několika prameny; revize prstokladů), který odvedl skvělou práci, a díky otevřenosti vydavatelky Taťány Klánské a sponzorům, mezi kterými jsou i dvě nadace (Nadace Český hudební fond a Nadační fond Antonína Dvořáka pro mladé interprety), tak spatřil světlo světa originální titul, který určitě osloví hodně muzikantů. Záštitu projektu udělil Josef Suk , který navíc symbolicky zahájil instruktážní nahrávku celého opusu právě s Ondřejem Lébrem. Nejsympatičtější však je, že převážnou část etud nahráli adepti profesionálních kariér, kteří nejsou věkově příliš vzdáleni adresátům těchto skladeb. A odvedli poctivou práci, zvláště když si uvědomím, že jim režisér určitě nic neodpustil, takže nahrávání jistě nebylo procházkou růžovým sadem. Už jenom tato zkušenost bude pro ně cenná. V jejich podání je prezentace Mazasovy výuky détaché, martelé, trylku, oktáv, nátrylu, dvojhmatů, různých smykových variant a podobně natolik názorná, že pakliže žák zvládne aspoň výběr etud na této úrovni, otevře mu to cestu k náročnějším opusům. Publikace, která má příjemnou manýristickou výtvarnou ambaláž, tedy obsahuje partituru, party 1. a 2. houslí a nahrávku všech 30 etud. Mám pouze jedinou pochybnost ohledně nahrávky. Realizační tým pravděpodobně ponechal přirozený dozvuk kostelního prostoru, čímž nabyl výsledný zvuk bohatosti a virtuálního dojmu koncertu. Bohužel tím byla trochu omezena transparentnost obou hlasů houslí, smykových nuancí partů, takže „procvičování“ jednotlivých elementů nástrojové techniky není tak dobře analyzovatelné, jako by tomu bylo v poněkud „sušší“ akustice. Na druhé straně více vynikne radost ze společného muzicírování.

Body: 0 z 6

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.