středa, 4. únor 2009

Igor Stravinskij - Petruška, Pulcinella

Napsal(a) 

Igor Stravinskij - Petruška, Pulcinella Igor Stravinskij - Petruška, Pulcinella

New York Philharmonic, Leonard Bernstein. Produkce: Andreas K. Meyer, John McClure. Text: A, N, F. Nahráno: 5/1969, Philharmonic Hall, New York City, 3/1960, Manhattan Center, New York City. Vydáno: 2006. TT: 78:14. DSD. 1 CD Sony Classical 82876 78749 2 (Sony BMG).

Leonard Bernstein vytvořil několik nahrávek baletní a symfonické hudby Igora Stravinského, které si zaslouží přízvisko „legendární“. V edici Great Performances nám nyní firma Sony nabízí dvě z nich, baletní suity PetruškaPulcinella , obě ve verzích z roku 1947.

Nahrávky obou suit (Petruška je uvedena ve své kompletní verzi) pocházejí ze šedesátých let a prošly náročným remasterovacím procesem pomocí systému Direct Stream Digital (DSD). Výsledek je ohromující, zvuk obou nahrávek je plastický, skvěle rozložený v prostoru a je rozumět doslova každému detailu partitury. Hlavně u Petrušky však dochází (zřejmě též vlivem masteringu) ke značnému dynamickému zploštění, kde tutti plochy jsou pouze o několik decibelů hlasitěji, než komorní pasáže. To je u skladby, která je na efektu kontrastu sól a celku do značné míry založena, škoda. Vadí to v každém případě více než několik drobných chyb v souhře (např. hluboké smyčce ve třetí scéně) nebo intonaci (viz ne úplně stoprocentní trubkové sólo v Tanci baleríny). Nahrávka tak postrádá dramatičnost a částečně i drive, jindy pro Bernsteinovu interpretaci typický. Pulcinella byla nahrána ještě o devět let dříve než Petruška (1960, respektive 1969), ze srovnání obou nahrávek však vychází o něco lépe. Opět je rozumět všem detailům, tentokrát jsou však fascinující i tutti pasáže (zvuk, rytmus, frázování, souhra), výborně a velmi přirozeně vycházejí i přechody mezi jednotlivými částmi a gradace (například v závěru Minuetta). Jedinými rušivými elementy nahrávky jsou drobné intonační nedostatky či nesjednocené vibrato v dialogu sólových nástrojů (Gavotta).

Jako celek lze nahrávku určitě jen doporučit – ať už pro srovnání Bernsteinova osobitého interpretačního přístupu například s Boulezovým cizelérským, či pro samu radost z nevysychajícího gejzíru nápadů Mistra Stravinského.

Body: 4 z 6

Michal Nejtek

Narodil se v Litoměřicích, absolvoval Konzervatoř v Teplicích (klavír) a Hudební fakultu AMU v Praze (skladba). Píše symfonickou i komorní hudbu, věnuje se scénickým projektům (Lamenti, Pravidla slušného chování v moderní společnosti). Obdržel objednávky na nové kompozice od festivalů Donaueschinger Musiktage, Varšavský podzim a Klangspuren. Spolupracuje se skupinou The Plastic People Of The Universe (Obešel já polí pět, Pašije, Vlaková opera). Hraje na klavír a klávesové nástroje v několika formacích (NTS, Michal Nejtek Trio). Věnuje se i hudbě pro divadlo (Arnošt Goldflam, Jiří Ornest, Jana Svobodová atd.). Učil na Konzervatoři v Teplicích (hudební teorie, korepetice), na VOŠ Jaroslava Ježka dějiny jazzu, nyní učí na pražské AMU (kompozice).

Komentáře

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 700

Novinky emailem

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.