pondělí, 17. listopad 2003

Igor Ardašev: Petr Iljič Čajkovskij: Koncertní fantazie G dur op. 56, Sergej Prokofjev: Klavírní koncert g moll op. 16 - Petr Iljič Čajko

Čajkovského Koncertní fantazie G dur op. 56 patří mezi skladby, které jsou publiku koncertních sálů víceméně neznámé. Budeme jen obtížně posuzovat pravou příčinu této skutečnosti. Možná spočívají důvody v poměrně vysokých technických nárocích, které jsou zde kladeny na sólistu u klavíru, možná interprety odrazuje nezvyklá stavba dvouvěté formy fantazie. Nahrávka Igora Ardaševa s Leošem Svárovským , který řídí Pražský symfonický orchestr , v každém případě dokazuje, že koncertní pódia tak přicházejí o umělecky velmi cenný opus. Ardaševovi, jak se zdá, nepřinášejí virtuózní nároky kompozic nejmenší obtíže či rozhodně nejsou z jeho interpretace patrné. Svárovský navíc vede velmi citlivě orchestrální aparát, takže navzdory do jisté míry jednostranně založenému podílu klavíru vyrovnává tento nedostatek tím, že se mu daří dodávat dílu romantický charakter a nádech. Čajkovskij ostatně o určitou polaritu asi sám usiloval, vždyť druhá věta jeho Fantazie nese název "Kontrasty". Z Prokofjevova druhého Klavírního koncertu g moll op. 16 vnímáme, že jeho autor musel být znamenitý pianista. Sám totiž jako mladý klavírista při premiéře díla v jeho druhé definitivní verzi v roce 1923 odehrál v Paříži sólový part. Ardašev Prokofjevův projev jistě zdařile imituje a svým přístupem se neprotiví žádné ze složek Prokofjevova kompozičního stylu: výborně se vyrovnává s motorickým, modernistickým a místy i toccatovým založením díla. Snad jedině lyrická stránka koncertu (mimochodem velmi skromná) vychází v jeho podání poněkud syrověji, než jak by ji bylo možné pojmout. Na druhé straně si však Ardašev počíná u klavíru s nejvyšší dokonalostí a tím se dle mého názoru Prokofjevově představě o jeho koncertu zcela přibližuje. Nezbývá než vyzvat všechny, kteří mají zájem o nádhernou a málo známou Čajkovského skladbu z roku 1884 i o výborné podání Prokofjevova klavírního koncertu, aby neváhali a zařadili toto CD mezi své disky.

Stopáž: 60:58

Nahráli: Igor Ardašev - klavír, Pražský symfonický orchestr, Leoš Svárovský