úterý, 21. leden 2014

Iestyn Davies - Arias for Guadagni

Iestyn Davies - Arias for Guadagni Iestyn Davies - Arias for Guadagni

Iestyn Davies – kontratenor, Arcangelo , Jonathan Cohen – dirigent. Text: A, N, F. Nahráno: 2011. Vydáno: 2012. TT: 77:52. DDD. 1 CD Hyperion CDA67924.

Vydat dnes cd s kastrátskými operními áriemi a kontratenorem v hlavní roli vyžaduje značnou dávku odvahy a také důvtipu. Jakkoli rozšířený či barevně zajímavý falset kontratenora nemůže nikdy postihnout plnost barvy a šíři emocí, kterými disponovali legendární kastráti. Otázkou pro posluchače tedy zůstává, co zajímavého cd přinese, aby tento automatický handicap nějak kompenzovalo. Autoři cd Arias for Guadagni s anglickým kontratenorem Iestynem Daviesem nám nabízejí příběh kastráta Guadagniho a operní árie, které byly psány pro jeho hlas. Tahle linie jim dává možnost ukázat sólové árie od Händla, Hasseho, Glucka a dalších komponistů pozdního baroka a raného klasicismu. Ovšem cd jako celek působí spíše opatrně než přesvědčivě. Už od první árie z Händlovy opery Saul, n esoucí se v pomalém tempu a lyrickém duchu, získáme dojem, že se nejedná o gejzír virtuozity z operního světa, ale spíše o jakousi intimní hudební studii. Tenhle dojem bohužel převládá během poslechu celé desky. Velký podíl na tom má způsob snímání zvuku. Velkorysá instrumentace kastrátských árií nedovoluje subtilnímu hlasu kontratenora reálné srovnání, proto je nasnímán zblízka a orchestr zní oproti němu zastřeně a z dálky. Iestyn Davies patří spíše mezi nadějné kontratenory. Nemůžeme mu rozhodně upřít interpretační inteligenci, cit pro deklamaci textu a schopnost vytvořit v pomalých tempech zajímavou hudební atmosféru. Chybí mu naopak volnost a plasticita, jeho hlas zůstává v kategorii dobře ovládnutého falsetu, ve výškách se spíše zavírá, ve střední poloze neukazuje nijak osobitou či zajímavou barvu. Pokud by s těmito devízami přišel na trh před dvaceti lety, stal by se patrně hvězdou, dnes má ale ve světě kontratenorů velmi silné konkurenty. Daviesovým partnerem na cd je soubor Arcangelo pod vedením mladého dirigenta Jonathana Cohena. Bohužel v roli doprovázejícího tělesa neukazuje všechny možnosti, které zvolená hudba nabízí. Zvuku ansámblu chybí lesk a lehkost a z tohoto trendu nevybočuje ani čistě instrumentální orchestrální sinfonie C. P. E. Bacha. Smyčcová skupina má občas potíže ve vyšších virtuózních pasážích a zejména u Händla chybí energie nástrojů bassa continua. Dramaturgii cd také ubližují některá instrumentační rozhodnutí, například harfová dohra první árie, která posluchače hned na úvod cd téměř zaručeně znudí. Booklet firmy Hyperion obsahuje průvodní text v angličtině, němčině a francouzštině, o interpretech se ale dočteme pouze anglicky, chybí také německé a francouzské překlady textů árií.

Čeněk Svoboda

Pochází z Liberce, kde vystudoval Gymnázium F.X. Šaldy, vede od roku 2001 gymnaziální sbor Cum decore, vedl smíšený sbor Ještěd (2007–2013) a od jara do zimy obdivuje krásy Jizerských hor. Zde také potkal prof. Svatavu Šubrtovou, která se ho laskavě ujala jakožto soukromá učitelka zpěvu. V Praze vystudoval obor Sbormistrovství na Pedagogické fakultě ve třídě Marka Valáška. Mezi lety 2004–2016 zde vedl ansámbl staré hudby Collegium 419. V roce 2015 založil vokální ansámbl I Dilettanti. Jako zpěvák se specializuje na interpretaci staré hudby. Je jedním ze zakládajících členů Collegia vocale 1704, v němž působí dodnes. Spolupracuje se soubory Musica Florea, Collegium Marianum, Dresdner Kammerchor, Doulce memoire a dalšími. V současné době také přednáší na Ped. Fakultě estetiku sborového zpěvu a připravuje pořady pro Český rozhlas 3.