úterý, 6. listopad 2007

Ian Bostridge - Great Handel

Napsal(a) 

Ian Bostridge - Great Handel Ian Bostridge - Great Handel

(Semele, Messiah, Serse, La Ressurezione, Acis and Galatea, Ariodante, Samson, L0˜Allegro, il Penseroso ed il Moderato, Jephtha)

Ian Bostridge - tenor, Kate Royal - soprán (Acia and Galatea, L0˜Allegro, il Penseroso ed il Moderato), Orchestra of the Age of Enlightenment, Harry Bicket. Produkce: John Fraser. Text: A, N, F. Nahráno: 10/2006, Studio 1, Abbey Road, Londýn. Vydáno: 2007. DDD. 1 CD EMI Classics 3 82243 2 (EMI).

23. září jsem slyšel při zahájení festivalu Struny podzimu v diskutabilní akustice Stavovského divadla poprvé anglického tenoristu Iana Bostridge. Zpočátku jsem, jsa namlsán jeho staršími nahrávkami, byl trochu zklamán jeho ne vždy dokonalou intonací, ale postupně mě jeho zpěv očaroval a druhá polovina koncertu byla nezapomenutelná. Další den jsem poprvé slyšel jeho novou desku a v duchu jsem prosil zpěváka za prominutí, že jsem nebyl předchozí večer na vrcholu blaha. Ještě jsem neslyšel zpívat tenoristu Händla tak fantasticky jako zde. Pan Bostridge dosáhl dokonalého propojení textu a hudby. Způsob, jak dokáže dát každému slovu ideální výraz, jak dokáže s neslýchanou lehkostí pracovat s hlasem, jak dokáže v posluchači navodit pocit, že je to všechno snadné a jednoduché, jsem slyšel pouze u dvou zpěvaček - Magdaleny Kožené a Anne Sofie von Otter. Deska je na rozdíl od händlovského debutu Danielly de Niese neokázalá. I notoricky známé arioso Ombra mai fu z opery Serse zpívá tak prostě, že hudbu vnímáte jako cudnou písničku. Těžko něco z oratorně-operního programu vyzdvihovat, nicméně mě, stejně jako ve Stavovském divadle, nejvíc dojala árie Scherza infida z opery Ariodante . Orchestr doby osvícenství hraje stejně jako na mozartovské desce paní Kožené (DG) báječně. Kate Royal mě příjemně překvapila, nicméně spojit při nahrávce například Händlovy hudby hlasy Iana Bostridge a Magdaleny Kožené by bylo ještě zajímavější. Bohužel natáčejí pro tvrdě si konkurující firmy... Kdyby to umožňovaly mantinely hodnocení, tak stejně jako händlovský projekt Kožené, i tato nahrávka by si zasloužila supertip.

Body: 6 z 6 - tip Harmonie

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.