úterý, 12. březen 2002

Hugo Wolf: Goethe-Lieder

Wolfovy goethovské písně se neprovádějí tak často, i když nabízejí jedinečnou šíři námětů a způsobů zhudebnění. Od nejkratších básní lyrických, jako je Blunengruß , přes geniálního Krysaře (Rattenfänger), až po delší skladby podobné hymnům: Ganymed, Prometheus, Grenzen der Menschheit . Mnohé z nich zhudebnil také Schubert, takže se nabízí příležitost k zajímavému srovnání. Wolfova zhudebnění nemají tak výrazné melodie, vycházejí ale daleko důsledněji z obsahu básní. Part klavírní a part pěvecký jsou na sobě hudebně nezávislé, obsahově ale skvěle korespondují a doplňují se.

Oba interpreti představují vrchol svého oboru. A jejich spolupráce na písních Hugo Wolfa je vlastně jen malým zlomkem toho, co oba na svém poli dokázali. Opravdu nepatrný zlomek - koncert možná jen příležitostný, a přesto svým způsobem jedinečný. Hlas Dietricha Fischera-Dieskaua na nahrávce z konce sedmdesátých let sice už nemá kouzlo a barevnost, jakou známe ze starších snímků - ale i tak můžeme obdivovat unikátní technické, stylové i výrazové zvládnutí. A výkon Svjatoslava Richtěra je úžasný naprosto bez výhrad. Vyniká poetičností i vtipem, jemnou ornamentikou, nenucenou muzikálností a zdánlivou samozřejmostí. Pořadí skladeb navíc má přímo vzorovou dramaturgii. Strhující atmosféru koncertu dokreslují přídavky, zejména vtipně zařazený závěrečný Nicht länger kann ich singen z Wolfova Italského zpěvníku . Velká chyba je, že v bookletu chybí třeba jen německá verze textů. Zejména u těchto písní to není nadbytečný luxus a skoro doporučuji si alespoň některé texty opatřit, protože rozdíl v zážitku z poslechu je opravdu neporovnatelný (a to i pro ty, kteří běžně Goetha německy nečtou).

Vydavatel: Classic

Stopáž: 64:11

Jindřich Bálek

Od roku 2004 pracuje v Českém rozhlase, z toho deset let v Redakci kulturní publicistiky a od roku 2014 v Redakci vážné hudby. Zabývá se hudební dramaturgií, kritikou i publicistikou. Pochází z Teplic, kde vystudoval gymnázium; je absolventem Institutu základů vzdělanosti UK, a oboru filosofie na FF UK v Praze.