středa, 24. červenec 2002

Henri Dutilleux: Tout un monde lontain 3 strophes sur le nom de Sacher; L'arbre des songes

Ačkoliv má titul být zřejmě spíše dílčím profilem francouzského skladatele Henriho Dutilleuxe, je v první řadě exhibicí violoncellisty Trulse Morka a houslisty Renauda Capucon a, jimž slouží ke cti, že exhibují na současné hudbě. Dutilleux je respektovaným tvůrcem, v domovské Francii více než jinde po světě, na jeho hudbu je po řemeslné stránce spolehnutí a je i jistým, velmi decentním způsobem originální. Osobně přiznávám potíže, které mám s jejím soustředěným poslechem a s nutností vyslovit se k ní jako k hudbě a nikoliv jako k transformaci něčeho, ve světle čehož se hudební materiál jeví zcela nepodstatný. Program? Možná, ale hodně abstraktní, spíše dojmy než obrazy či příběhy. Partitura mi připadá zajímavější nežli hudba a chcete-li si nahrávku užít (a nestačí-li vám k tomu Morkův sytý, jistý a výrazově mnohotvárný tón jak v sólovém partu Violoncellového koncertu , tak v sólových Třech strofách na Sacherovo jméno ), bez not to ani nezkoušejte. Skladby jsou umně prokomponovány, Dutilleux mistrně přepíná mezi starými i novějšími kontrapunktickými a dalšími technikami, a přitom hudba působí stylově jednotně a přirozeně. Právě ale až příliš, vlastně na ní je toho jen málo, čím plně zaujme - věřím nicméně, že diskofila, který, podnícen mimohudebními inspiracemi Dutilleuxových děl, dokáže povolit uzdu vlastní fantazii, toho z uvedených skladeb upoutá přece jenom více než třetí Interludium v Houslovém koncertu , které povstává z typických zvuků orchestrálního ladění před koncertem.

Vydavatel: Virgin Classics / EMI Czech Republic

Stopáž: 60:16

Nahráli: Truls Mork - violoncello, Renaud Capucon - housle, Orchestre Philharmonique de Radio France, Myung-Whun Chung

Wanda Dobrovská

Vystudovala hudební vědu na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy, svému oboru se věnovala na Akademii věd a také jako redaktorka hudební edice nakladatelství H&H (Nová nauka o harmonii od Aloise Háby). Specializuje se na soudobou hudbu, moderuje záznamy a přenosy koncertů, připravuje hudebně-publicistické pořady, píše články pro Harmonii nebo do Týdeníku Rozhlas. Připravuje a moderuje hudební bloky pro vysílání digitální stanice D-dur.