sobota, 26. duben 2003

Heitor Villa-Lobos: Alvorada na floresta tropical ouverture, Mômo precoce*, Bachianas brasileiras č. 2 pro orchestr, DanĆa frenética

U nás doposud málo známý autor Heitor Villa-Lobos byl fenomenálním mistrem orchestrální instrumentace a vědomí této skutečnosti by vždy mělo být chápáno jako vodítko pro každé těleso, které se zabývá symfonickou hudbou tohoto skladatele. Je nabíledni, že každá taková partitura skrývá ve své struktuře nemálo záludností, ovšem je to také příležitost vidět tyto momenty nikoliv jako problém, ale jako příležitost. Orchestr anoncované nahrávky si toho byl velmi dobře vědom a společně s dirigentem Davidem Montgomerym propracovali uvedená díla do nejmenších detailů. Efekt je velkolepý. Již první tóny navodí v posluchači pocit, že se před ním otevírají dveře do fantastického světa tajemných a dosud nepoznaných zvuků, do světa možná velmi vzdáleného, avšak prostého jakékoliv esence laciného exotismu, či spíše naplněného ryzí originalitou. Všechna specifika zvuku by ztratila na své působnosti, kdyby nebyla provedena v precizní souhře celého orchestru a dotvořena předivem nejjemnějších dynamických nuancí, které vycházejí z dirigentovy ruky. Místy až uhrančivým dojmem působí rytmika, která vychází z charakteru brazilské národní hudby. Za zmínku stojí i fantazie pro klavír a orchestr Mômo precoce , v níž se sólový klavír mění pod rukama Marca Antonia de Almeidy v luminiscenční korunu, která svým dynamickým brilantním proudem prozařuje scenérii, jíž delikátním způsobem vykresluje orchestr. Možná nás napadne, že je snad těch zvláštností až příliš. Avšak samotným kompozicím dal jejich autor pevnou stavbu a formální přehlednost. A pokud k tomu přidáme precizní provedení bez jediné kolize, tak samozřejmé a plné lehkosti, můžeme přijmout pozvání na výlet do kouzelného světa hudby Heitora Villa-Lobose s pocitem naprostého bezpečí.

Vydavatel: Arte Nova / BMG

Stopáž: 61:24

Nahráli: Marco Antonio de Almeida - klavír*, Jena Philharmonic Orchestra, David Montgomery