pátek, 14. prosinec 2001

Hans Pfitzner: Scény z opery Palestrina

Wiener Staatsoper společně s Österreichische Bundestheaterverband se v současnosti rozhodla na zvukových nosičích zpřístupnit milovníkům divadla a opery svůj bohatý archiv nahrávek, které vznikly jako živé záznamy představení během posledních padesáti let. Tento počin nám nepřináší pouze nahrávky s vysokou uměleckou hodnotou, ale jeho význam je i na poli historickém, neboť nám zpřístupňuje umění pěvců, jejichž jména již nejmladší generaci nemusí být zcela známá a která by se postupem času mohla stát pouhými mrtvými slovníkovými hesly. Toto CD nám zpřítomňuje umění vynikajícího německého tenoristy Fritze Wunderlicha , který se během svého bohužel krátkého života proslavil převážně v Mozartových a Straussových operách. Titulní roli Palestriny ve stejnojmenné opeře Hanse Pfitznera , jejíž vybrané scény jsou na nahrávce zachyceny, ztvárnil na scéně Vídeňské státní opery v roce 1964, krátce před svou smrtí ve svých 34 letech. Ač tedy velice mladý, je jeho výkon výkonem vyzrálého pěvce, který se dokonale dokázal převtělit do role renesančního skladatele a pomocí Pfitznerových tónů nám představil jeho osudy na pozadí sporu o církevní hudbu v době Tridentského koncilu. Wunderlichův měkký hlasový témbr, který se ve vysoké poloze pohybuje s naprostou suverenitou a intonační přesností, je pravým balzámem na duši. Za tímto skvělým výkonem však nijak nezaostávají ostatní protagonisté titulních postav, jejichž jména jsou již samy o sobě zárukou vynikající kvality a k nimž snad není třeba nic dodávat: Sena Jurinac (Ighino), Christa Ludwig (Silla), Otto Wiener (Carlo Borromeo), Lucia Popp , Gundula Janowitz , Mimi Coertse . Pochvalu za znamenité provedení a citlivý doprovod si zaslouží i orchestr a sbor Wiener Staatsoper pod taktovkou Roberta Hegera . Posluchač snad tedy může litovat pouze toho, že se mu zde nabízejí jen vybrané scény, nikoli celá opera, a že jsou vzhledem k nepřetržitému toku hudby některá zakončení jednotlivých částí poněkud useknutá, a působí proto nedořečeně.

Vydavatel: BMG

Stopáž: 79:35

Nahráli: Fritz Wunderlich, Sena Jurinac, Christa Ludwig, Otto Wiener, Mimi Coertse, Lucia Popp, Gundula Janowitz, Hilde Rössel-Majdan, Gerhard Unger, Karl Terkal, Kurt Equiluz, Robert Kerns, Harald Pröglhöf, Herbert Lackner, Ljubomir Pantscheff, Tugomir Frac, F