Gustav Mahler: Symfonie č. 1

Pannon Philharmonic Orchestra – Pécs, Hungary, Zsolt Hamar. Produkce: László Dobos. Text: A, F, N, maďarsky. Nahráno: 19/2004, Music Park, Pécs. TT: 58:27. DDD. 1 CD Hungaroton Classic HCD 32338 (distribuce Panther).

Titan nebo symfonie? Tuto otázku si můžeme zodpovědět při poslechu zcela výjimečně hrané verze Mahlerovy Symfonie č. 1 D dur v provedení maďarského tělesa Pannon Philharmonic Orchestra – Pécs pod taktovkou Zsolta Hamara . Poprvé byla symfonie uvedena 20. 11. 1893 v Budapešti s Mahlerem u dirigentského pultu a setkala se s velice chladným přijetím. Sám Gustav Mahler stáhnul původní označení – Symfonická báseň ve dvou částech – a dílo přepracoval. Světová premiéra druhé verze zazněla 3. 6. 1894 na slavném Výmarském letním festivalu již s podtitulem Titan, symfonická báseň v symfonické formě společně s programovým určením jednotlivých vět. Další roky přinesly opětovné revize, z kterých však nakonec vznikla dnes již běžně hraná takzvaná „berlínská“ finální úprava symfonie o čtyřech částech. Proto je velice vzácné držet ve svých rukách CD s původní výmarskou verzí o plných pěti větách.

Umělecké kořeny orchestru mají téměř dvousetletou tradici, ale s názvem Pécského symfonického orchestru se setkáváme až od roku 1984, odkdy je veden vynikajícími evropskými dirigenty. Orchestr získává mnohá ocenění, a to nejen na půdě evropského kontinentu. Nutno podotknout a též složit obdiv, že orchestr není zaměstnán pouze nastudováváním orchestrálních děl, ale také spolupracuje s operou a baletem pécského národního divadla. Rokem 2000 se započalo nové období orchestru, kdy se hlavního dirigentského pultu chopil vítěz Lisztovy ceny Zsolt Hamar. Mladý Maďar získal významná ocenění v dirigentských soutěžích – například Maďarko, Španělsko, Portugalsko, Itálie – a díky jim je zván do koncertních sálů Evropy, USA a Japonska. Není divu, že je znám ve významných uměleckých střediscích. Již při poslechu Titana zjistíme v čem tkví kvality, jež zajišťují dirigentovu oblíbenost na tolika místech. S absolutním nadhledem a přesnou představou se Hamar ujal nastudování první symfonie. Výborně dokázal zvukově odlišit témata v jednotlivých úsecích, a to i při častém vzájemném prolínání, a tím nechal vyniknout velmi barevné Mahlerově instrumentaci. Bylo by možné z hlediska tempového zauvažovat o větších kontrastech, a to hlavně ve čtvrté větě. Co je však výraznějším nedostatkem nahrávky, je častější nepřesnost v nástupech tutti žesťů. Jistě však lze přejít menší zvukové nejasnosti a zaposlouchat se do strhující atmosféry hlavně finální věty, kde slyšíme vynikající spolupráci orchestru s dirigentem.

Vydavatel: Hungaroton Classic/distribuce Panther

Stopáž: 58:27

Nahráli: Pannon Philharmonic Orchestra – Pécs, Hungary, Zsolt Hamar