čtvrtek, 10. únor 2005

Gustav Mahler, Claude Debussy: Symfonie č. 2 c moll "Vzkříšení", La Mer

Eteri Gvazava - soprán, Anna Larsson - alt, Orfeón Donostiara, Luzerne Festival Orchestra, Claudio Abbado. Text: A, N, F. Nahráno: 8/ 2003. Vydáno: 2004. TT: 45:01 + 60:29. DDD. 2 CD Deutsche Grammophon 477 5082 (Universal Music). Že se do hudebního života znovu vrátil Claudio Abbado , který několik let bojoval se smrtelnou nemocí - to byla jedna z nejradostnějších zpráv poslední doby. A tato nahrávka dokonale ztělesňuje tento návrat. Luzerne Festival Orchestra tvoří v podstatě samí vynikající sólisté nebo komorní hráči včetně Sabine Meyer a členů Hagenova kvarteta. Po zvukové stránce jsou nahrávky naprosto bezkonkurenční - všechny skupiny a sóla znějí tak krásně, že člověk opravdu nestačí žasnout. Jsou zde všechny jemnosti, které známe od špičkových komorních souborů a zcela mimořádný cit pro zvukovou specifičnost jednotlivých nástrojů. Mohlo by se zdát, že orchestr v tomto složení může hrát úplně sám a bude to dobré. Abbado ale dal oběma skladbám přesný tvar a čitelnou interpretační koncepci. Debussyho Moře má téměř klasicizující stavbu a proporce, ale zároveň je to neuvěřitelně bohatá paleta všech odstínů dynamických, barevných, výrazových. U Druhého Mahlera překvapí syrovost a moderní zvuk obou scherzových vět - jako by tu předjímal Šestou nebo Sedmou . Závěrečná věta působí přímo magicky - kromě závěrečného vrcholu se sbor celou dobu drží v pianu a v pomalé postupné gradaci. Znovuvzkříšený Abbado tu předvedl to nejlepší, co se ve světě nahrávek vůbec dá slyšet.

Vydavatel: Universal Music

Nahráli: Eteri Gvazava - soprán, Anna Larson - alt, Orfeón Donostiara, Luzerne Festival Orchestra, Claudio Abbado

Jindřich Bálek

Od roku 2004 pracuje v Českém rozhlase, z toho deset let v Redakci kulturní publicistiky a od roku 2014 v Redakci vážné hudby. Zabývá se hudební dramaturgií, kritikou i publicistikou. Pochází z Teplic, kde vystudoval gymnázium; je absolventem Institutu základů vzdělanosti UK, a oboru filosofie na FF UK v Praze.