čtvrtek, 30. prosinec 2004

Guillaume de Machaut: Moteta

Po patnácti letech se The Hilliard Ensemble (HE) ve svém nejnovějším albu vrací k dílu Guillauma de Machaut (c1300 - 1377), básníka, skladatele, diplomata a vůbec jedné z nejvýraznějších postav kultury pozdního středověku. Tentokrát se zčásti omlazený soubor soustředil na Machautovu motetovou tvorbu, jež čítá celkem 23 kompozic. Na CD jich je zachyceno pouze 18, nikoliv však z kapacitních důvodů, ale díky poněkud diskutabilnímu výběru samotných interpretů, kteří se dle svých slov snažili představit moteta "z interpretačního hlediska nejzajímavější". Ansámbl se tak dobrovolně vzdal příležitosti ukázat v úplnosti tuto stránku Machautova kompozičního odkazu. Mnohokrát bylo HE kritikou vytýkán dokonalý chlad interpretace, který zde nicméně dodává desce jakousi další dimenzi. I když HE patří ke světoznámým tělesům, v bookletu by nemělo chybět slovo o jeho historii, zejména pokud po desce sáhne nezasvěcený posluchač. I přes všechny výtky je CD vzrušujícím výletem do světa jednoho z největších středověkých básníků a hudebníků v jedné osobě. Posluchač si však před cestou nesmí zapomenout přečíst zasvěcený komentář a při poslechu sledovat v bookletu zpěvní texty. Jen tak bude moci očekávat nevšední setkání s mnohovrstevnou tvorbou básníka - mystika, jejíž odhalování a interpretace jsou provázeny nejedním otazníkem.

Vydavatel: ECM / 2HP Production

Stopáž: 62:33