Grace Bumbry – Early Recordings

Gounod, Saint-Saëns, Čajkovskij,

Falla, Verdi, Wagner, Brahms,

Schubert, Liszt, Wolf)

Grace Bumbrysoprán, Wolfgang Windgassentenor, Sebastian Peschko, Erik Werbaklavír, London Symphony Orchestra, Chor und Orchester der Bayrether Festspiele aj., Lorin Maazel, Wolfgang Sawallisch aj. Produkce: Prof. Elsa Schiller. Text: A, N, F. Nahráno: 1958 – 1966. Vydáno: 2004. 77:53, 80:55, 78:30. AAD. 3 CD Deutsche Grammophon 477 5250 (Universal Music).

Přestože kompilací CD alb z nahrávek třicet, čtyřicet let starých je v nabídkách obchodů opravdu hodně, třídeskové album skvělé mezzosopranistky 60. let Grace Bumbry výrazně zaujme. Nejen úžasným hlasovým fondem, který pěvkyni dovoloval zpívat ve Verdiho operách královnu Alžbětu i princeznu Eboli (Don Carlos ) nebo Aidu i Amneris (Aida ), vytvořit úžasnou Dalilu (C. Saint-Saëns: Samson a Dalila ) a vedle toho Santuzzu (P. Mascagni: Sedlák kavalír ), dramatickou Carmen (G. Bizet) i hlasově vysoko položenou Venus (R. Wagner: Tannhäuser ). Vedle těchto vrcholných oper 19. století (oslňující výkon též ve Verdiho opeře Macbeth ) album zachycuje poučený a nesmírně kultivovaný přednes v barokních oratoriích Händelových (Juda Macabejský , Izrael v Egyptě , Mesiáš ). Zde posluchače oslní její sytý altový témbr a bude se zdát, že oproti Verdiho operám je to úplně jiná pěvkyně, jíž je dramatismus Verdiho cizí. CD však také potvrzují, že Grace Bumbry byla vynikající písňová interpretka, která rovněž obsáhla tu nejširší výrazovou škálu a interpretační vcítěnost do písní zcela odlišných autorů: její hlas a zanícenou, intimně komorní interpretaci můžeme obdivovat v písních H. Wolfa, F. Schuberta, J. Brahmse a R. Strausse. Až nadlidské schopnosti vyvolá v posluchači tento více než čtyřhodinový proud vynikajících pěveckých možností, které nejsou jen obrazem dovednosti a techniky hlasu, ale především obrovské muzikální a intelektuální šíře, jimiž byla pěvkyně obdařena.

Vydavatel: Deutsche Grammophon/Universal Music

Stopáž: 77:53, 80:55, 78:30

EAN: 477 5250

Nahráli: Grace Bumbry – soprán, Wolfgang Windgassen – tenor, Sebastian Peschko, Erik Werba – klavír, London Symphony Orchestra, Chor und Orchester der Bayrether Festspiele aj., Lorin Maazel, Wolfgang Sawallisch aj.