čtvrtek, 13. leden 2005

Giuseppe Verdi: Il Trovatore

Andrea Bocelli, Veronica Villarroel, Elena Zaremba, Carlo Guelfi, Carlo Colombara, Orchestra e coro del Teatro Massimo Bellini di Catania, Steven Mercurio. Produkce: Michele Torpedine, Clive Bennett. Text: A, F, N, I. Nahráno: 8, 9/2001, Teatro Massimo Bellini, Catania. Vydáno: 2004. TT: 139:02. DDD. 2 CD Decca 475 366-2 (Universal Music). Opera Trubadúr je jednou z nejúspěšnějších Verdiho oper vůbec. Patří do trojice (spolu s Rigolettem a Traviattou ), jimiž Verdi na počátku 50. let 19. století definitivně zvítězil u publika a stal se italským operním skladatelem číslo jedna. Dramaturgicky slabší libreto je vyváženo, či spíše naprosto "převálcováno" neustálým proudem melodií, který se po celou operu skutečně nezastaví. Mnoho z čísel opery je notoricky známými "hity", jako například árie Leonory Tacea la notte placida , sbor cikánů La Zingarella , árie Azuceny Stride la vampa a Manrica Di quella pira s vždy očekávaným dlouhým vysokým c na konci. Výčet těchto známých kusů však neuvádím samoúčelně, chci tím poukázat na to, co je podle mého podstatou a také záměrem této nahrávky - předvést všechny ty krásné melodie v dobrém provedení a navíc s populární hvězdou v hlavní tenorové úloze. Trubadúr byl nahrán mnohokrát, Decca vsadila evidentně na umění a tvář Andrea Bocelliho . Z bookletu se nedozvíme - kromě toho, jak vypadá Bocelli - téměř nic, jako by ostatní zpěváci nestáli ani za řeč, z libreta pouze fragmenty (celé je přístupné na CD přes počítač). Takový polovičatý přístup mírně překvapí, hudebně si však přijdeme na své. Můžeme si užívat krásné hlasy jako například u Veronicy Villaroel , jejíž soprán má velice ojedinělou barvu, hlas není zatížen obvyklým přemrštěným vibratem. Elena Zaremba v roli Azuceny je velice dramatická, někdy je její hlas poněkud zapadlý vzadu. Carlo Guelfi jako Luna a Carlo Colombara jako Ferrando podávají výborné výkony. Nyní se konečně dostávám k hlavnímu protagonistovi, který mě překvapil v dobrém slova smyslu. Bocelli zpívá s jistotou a čistě. Jeho hlas je máslový, trochu ostrý, ale bohužel někdy zní až prázdně a ploše. Oproti všem ostatním hlasům slyšíme jiný způsob tvoření tónu, ovlivněný Bocelliho přecházením mezi žánry. Hlasu chybí rezonance, která by pomohla posluchači odstranit dojem, že tóny jsou tlačené poněkud silou. Přesto je však ono pověstné vysoké držené c zazpívané Bocellim s nadhledem. Jeho hlas by mi možná v jiných operních úlohách vadil víc, ale k postavě trubadúra se hodí až příznačně.

Vydavatel: Universal Music

Stopáž: 139:02

Nahráli: Andrea Bocelli, Veronica Villarroel, Elena Zaremba, Carlo Guelfi, Carlo Colombara, Orchestra e coro del Teatro Massimo Bellini di Catania, Steven Mercurio