neděle, 26. leden 2003

Giuseppe Verdi: Ernani

Vynikající pěvecké obsazení, precizně vedený orchestr, skvělé vybavení bookletu včetně decentního, barevně poutavého obalu, který odpovídá atmosféře díla (to ostatně je v operní sérii Chandosu pravidlem). Ernani byl Verdiho pátou operou a jeho prvním mezinárodním úspěchem. Možná k tomu přispěla volba námětu - čtyřicátá léta 19. století byla léty revolučními, už premiéra předlohy, dramatu Hernani Victora Huga, byla spojena se skandálem a potíže skladatele a libretisty s cenzurou mohly u publika dílu pomoci. Ovšem i hudebně a dramaticky se zde rodí osobitost pozdějšího Verdiho; je podivuhodné, na kolika místech slyšíme Macbetha , Rigoletta či Traviatu . V souvislosti s historickým poznáváním vývoje operních druhů a díky osvícenosti některých dramaturgií, které usilují o pietní návrat těchto děl na scénu, může nahrávka kromě "pouhého" hudebního zážitku sehrát i výchovnou funkci: tak si ostatně také smysl nahrávek představuji. Při poslechu sice naše fantazie nepochybně pracuje a představu dění na jevišti si vytváříme každý sám, nicméně hudební dramaturgie opery není rušena jakýmkoli (v podstatě diktovaným) režijním výkladem. Díky nahrávkám tak může vyzrávat zasvěcené operní publikum, které ví, co od opery (kromě pěkných hlasů a optické podívané) může a má očekávat.

Vydavatel: Chandos / Panther

Stopáž: 66:50 + 65:11

Nahráli: Julian Gavin, Alan Opie, Peter Wedd, Peter Rose, Susan Patterson, Helen Williams, Paul Hodges, English National Opera Orchestra and Chorus, David Parry