čtvrtek, 13. leden 2005

Giuseppe Tartini: Koncerty pro housle a orchestr, vol. 2

László Paulik - housle, Orfeo Orchestra, György Vashegyi. Produkce: neuvedeno. Text: A, F, N, maďarsky. Nahráno: 2003, Hungaroton Studio. Vydáno: 2004. TT: 74:23. DDD. 1 CD Hungaroton Classic HCD 32234 (distribuce Panther). Je nesporné, že Giuseppe Tartini patří spolu s Corellim a Vivaldim mezi nejvýznamnější osobnosti barokní hudby, a to nejen jako skladatel, ale hlavně jako inovátor houslové techniky (napsal i několik teoretických pojednání o hře na tento nástroj). Na prvním místě byl Tartini koncertním mistrem padovského kůru, je tedy zřejmé, že si své houslové koncerty prováděl spolu s padovským chrámovým orchestrem osobně. Je jedním z těch, kteří mají ve vývoji houslového koncertu nezanedbatelný význam. Ukázkou toho je nahrávka souboru Orfeo Orchestra pod vedením György Vashegyiho se sólistou László Paulikem . Čtyři koncerty tohoto CD (C dur D 7, D dur D 20, A dur D 90, D dur D 17 ) jsou pokračováním již předchozí tartiniovské nahrávky. Jde o díla uchovaná v dobových rukopisech, v tomto případě uložených v Národní knihovně v Paříži; dvě z nich jsou nahrány vůbec poprvé. (CD tedy učiní radost i milovníkům označení "world premiÉre recording", čímž vůbec nechci shazovat tento dramaturgicky záslužný čin.) Tartiniho koncerty sledují klasické vivaldiovské schéma rychlé, pomalé a rychlé věty, v nichž se pravidelně střídá tutti se sólistou, jenž tu má široké pole pro rozvinutí svého umění. Paulik se koncertů zhostil nadmíru s citem. Jeho artikulace a technická vytříbenost vyzní nenuceně, není zde nic, co by se mohlo zdát násilné, nedomyšlené či nevhodné. Velmi podařenou shledávám jeho realizaci ozdob. Bez přílišného zaujetí technickým provedením, které je brilantní, rozvíjí ozdobné plochy volně a lehce, aniž by narušil přirozený plynoucí puls věty. Stejně tak se nedá nic vytknout Paulikovým vlastním kadencím; jako by je napsal sám Tartini. Orchestr spolupracuje nadmíru vnímavě, ponechává vyniknout sólovým partiím a kantilénu podpoří v doprovodu citlivou dynamikou i agogikou. Jde o velmi povedenou ukázku historicky poučené interpretace a milovníci staré hudby ji jistě ocení.

Nahráli: László Paulik - housle, Orfeo Orchestra, György Vashegyi