pondělí, 9. květen 2005

Giuseppe Antonio Brescianello: Concerti, Sinfonie, Ouverture

Napsal(a) 

Giuseppe Antonio Brescianello - Concerti, Sinfonie, Ouverture Giuseppe Antonio Brescianello - Concerti, Sinfonie, Ouverture
La Cetra Barockorchester Basel, David Plantier, Václav Luks. Produkce: Meinrad Schweizer (SCB), Dr. Barbara Schwendowius (WDR). Text: F, A, N. Nahráno: 9/2002, Katholische Kirche Seewen, Švýcarsko. Vydáno: 2004. TT: 64:33. DDD. 1 CD Harmonia mundi France HMC 905262 (distribuce Classic).

Hudebně plodné období první poloviny 18. století nám bude zřejmě stál připravovat nějaká překvapení. Jedním z nich je v tuto chvíli snímek s hudbou G. A. Brescianella, hudebníka, který působil v jihozápadním Německu na württemberském dvoře, a v jehož díle najdeme důmyslně zpracované italské - zejména benátské - i francouzské vlivy: elegantně rychlé krajní věty sinfonií, virtuózní kadence koncertů, melodickou bohatost pomalých vět a bezproblémové zvládnutí francouzského orchestrálního stylu. Co jiného bychom ostatně mohli čekat od skladatele, který žil v tak hudebně bohaté a produktivní éře Telemanna, Bacha, Händela, Rameaua, Vivaldiho či Hasseho?

Interpreti souboru La Cetra Barockorchester Basel (název pochází z titulu Vivaldiho Houslových koncertů op. 9 ) si pro nahrávku zvolili reprezentativní ukázku Brescianellova díla v podobě dvou sinfonií, třech concertů, jedné ouvertury a chaconny, v nichž nejenže představují většině neznámého autora, ale pochopitelně i své interpretační umění. Právě to si zaslouží jen superlativy. Pro úplnou představu dodejme, že orchestr funguje od roku 2000, je složen převážně z pedagogů a bývalých studentů líhně interpretů staré hudby Scholy Cantorum Basiliensis (SCB) Basilejské hudební akademie a že touto institucí prošla také řada našich umělců, z nichž někteří participovali na tomto snímku. Lenka Koubková a Hana Zemanová (housle), Luděk Braný (violone) a především Václav Luks (v Čechách nám ovšem není neznámá ani hráčka na theorbu Evangelina Mascardi ). Luksovo jako vždy vynikající continuo, technicky bezchybné, skvěle vypracované a muzikantsky živé, vytváří spoluhráčům i sólistům spolehlivý odrazový můstek. Druhou hybnou silou orchestru je houslista David Plantier , jehož sólové vstupy jsou skutečnou lahůdkou, podobně jako u hobojistky Kathariny Arfken a fagotisty Eckharda Lenzinga .

Šarmantní nahrávka, provedení, jemuž není co vytknout. Je třeba ještě něco dodávat?

Vydavatel: Classic

Stopáž: 64:33

Body: 6 z 6 - tip Harmonie

Dina Šnejdarová

Hudbě se věnuje přibližně od svých pěti let. Postupně prošla školením klavír-varhany-cembalo-dirigování-liturgická praxe-základy zpěvu a muzikologie (FF UK), souběžně s tím se řadu let věnovala klasickému baletu pod vedením nezapomenutelné Dagmar Špryslové a krátce též scénickému tanci (Vysokoškolský umělecký soubor, dnes Taneční centrum Praha). Její „hudební mámou“ se stala pedagožka Alena Kuklová, rodačka z Poličky, díky níž neztratila radost z hudby a přibližně v devíti letech objevila tvorbu 20. století, zejména Bohuslava Martinů a Bély Bartóka. Za průnik do hudebně-analytického myšlení vděčí varhanici Miroslavě Svobodové, za překonání obav z improvizace Jitce Chaloupkové (Konzervatoř České Budějovice). V muzikologii se soustředila na hudbu starších období. Pracovala jako zástupkyně šéfredaktora Harmonie, spolupracovnice ČRo Vltava, editorka koncertních programů FOK, knihovnice Hudebního oddělení NK ČR. V současné době se věnuje vzdělávání svých dvou dcer a hudební publicistice (Harmonie, Czech Music Quaterly, FOK, Česká filharmonie, Pražské jaro), provozuje též autorský Dinin nevyvážený blog (dinasnejdar.blogspot.cz). Jejím nej- autorem je již od dětství Johann Sebastian Bach.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.