čtvrtek, 23. leden 2003

Giovanni Pierluigi da Palestrina: Music for Holy Saturday

V současném světě počítačů, CD-přehrávačů a dalších výdobytků moderní techniky, kdy není problém obstarat si zvukový záznam jakéhokoli hudebního díla, jsme si již zcela přivykli poslouchat hudbu při jakýchkoli příležitostech a v jakémkoli prostředí. Už jen málokdo si uvědomí, že naprostá většina hudby se váže k určité konkrétní příležitosti, což je naprosto zřetelné především u duchovní hudby staršího období. Jedním z iniciátorů, kteří se snaží o oživení těchto tradic a zasazení hudby do svého původního prostředí, je i britský vokální soubor zaměřující se na renesanční polyfonii - Musica Contexta pod vedením Simona Ravense . Snaha tohoto ansámblu o propojenost hudby s autentickým prostředím a konkrétní příležitostí je patrná i z dramaturgie tohoto CD, které se v tomto případě monograficky zaměřilo na tvorbu renesančního velikána Giovanni Pierluigi da Palestriny a jeho hudbu, jež se liturgicky váže snad k nejmystičtějšímu dni liturgického kalendáře - k Bílé sobotě. Chvályhodným prvkem této zvukové nahrávky však není pouze její dramaturgie, nýbrž i kvalita hudebního provedení. Zvuk souboru působí velice kompaktně, zvukově i barevně zcela vyrovnaně tak, že si posluchač v klidu může vychutnávat krásu Palestrinovy hudby, aniž by byl vyrušen jakýmkoli pěveckým zakolísáním, a může rovněž nerušeně rozjímat nad přinášeným a zpřístupňovaným Velikonočním poselstvím. Menší slabinou tohoto CD snad mohou být jen jednohlasé chorální zpěvy, u nichž může posluchač "odchovaný" na chorální interpretační praxi Scholy Gregoriany postrádat větší kantabilnost a hudební provázanost jednotlivých zpěvů. Nutno snad ještě dodat, že tato zvuková nahrávka je tematicky již třetí v řadě a navazuje tak na dvě CD, které přinášejí Palestrinovo dílo vztahující se k bezprostředně předcházejícím svátků - Zelenému čtvrtku a Velkému pátku. Tato řada nám tak dále nabízí možnost nejen samotného vzájemného porovnání kompozičního způsobu skladatele, ale především způsobu jeho hudebního pojetí v závislosti na měnící se liturgické příležitosti.

Vydavatel: Chandos / Panther

Stopáž: 60:07

Nahráli: Musica Contexta, Simon Ravens