pátek, 18. říjen 2002

Gian Carlo Menotti: The Saint of Bleecker Street

Loňský devadesátník Gian Carlo Menotti se u příležitosti svého jubilea v televizním interview vyjádřil v tom smyslu, že nikdy nepotřeboval bojovat za experimentální proudy ani proti nim. Vyrostl z italské hudební tradice, pro níž byla vždy vůdčí složkou melodie, narodil se v zemi, která byla kolébkou opery a žije v zemi, která vytvořila musical. Není nic přirozenějšího, než že se vrozený vklad s oběma teritoriálními vlivy v jeho tvorbě propojil. Píše na angličtinu, jako by to byla jeho mateřština, a píše na ni v zásadě stále italskou hudbu, která se v mnohém podobá Puccinimu. Pozoruhodná jsou v jeho operní tvorbě sociálně nebo politicky založená témata se skurilním pozadím nebo alespoň účastí nějaké excentrické postavy. (Rozkošná jednoaktová buffa Telefon je v jeho tvorbě výjimkou, ale právě ona prozrazuje nejvíce Menottiho italské kořeny.) Svatá z Bleecker Street je příběh stigmatizované dívky, která touží po svatosti a za tragických okolností náboženského smíření dosáhne. Menottiho vokální linka je velmi expresivní, je třeba ji hrát, nikoli zpívat (není to ovšem sprechgesang). Vypjaté orchestrální pasáže, v nichž vládnou smyčce a přesně vykalkulované pauzy a kontrasty, má společné s dědictvím verismu, Menotti sám svou orchestraci - právem - vztahuje k Richardu Straussovi. Škoda, že jsme si u nás, pokud vím, na Menottiho dosud netroufli. Pokud to donedávna nebylo možné z ideologických (Konzul ), morálních (Médium ) nebo náboženských důvodů (Svatá z Bleecker Street ), je nejvyšší čas, aby se k nám některé jeho dílo dostalo. Zatím tedy máme alespoň nahrávky, a tuto lze po všech stránkách (informačních i interpretačních) vřele doporučit. Julia Melinek , která zpívá titulní roli, je uznávanou interpretkou Pucciniho (Manon Lescaut , Madama Butterfly ), jejího bratra Michela zpívá mladý welšský tenorista Timothy Richards (debutoval ve Velšské národní opeře 1998), Michelovu milenku Desideriu britská mezzosopranistka Pamela Helen Stephen . Účinkující sbor - Spoleto Festival Choir - byl založen z popudu Gian Carla Menottiho roku 1994 ve Filadelfii. Tvoří jej nejlepší sboroví zpěváci USA. Spoleto Festival Orchestra Italy už má čtyřicetiletou tradici a patří k nejlepším festivalovým orchestrům světa, sám festival hostil od roku 1958 dlouhou řadu hvězd dirigentského i sólistického světa. Menottimu k narozeninám zde byla v roce 2001 také provedena (a při té příležitosti velmi kvalitně natočena) jeho opera.

Vydavatel: Chandos / Panther

Stopáž: 51:20 + 73:32

Nahráli: Julia Melinek, Timothy Richards, Pamela Helen Stephen, John Marcus Bindel ad., Spoleto Festival Choir, Donald Nally - sbormistr, Spoleto Festival Orchestra, Richard Hickox