čtvrtek, 1. duben 2004

Giacomo Puccini Sr.: Messa di Requiem

Biografie operního skladatele Giacoma Pucciniho připomínají, že kořeny rodu Pucciniů sahají až hluboko do 18. století. Jejich předkové byli zaměstnáni jako varhaníci v severoitalském městě Lucca, kde i pozdější autor Tosky působil ve svém mládí nějakou dobu jako varhaník. Slavný verista však není protagonistou tohoto CD. Je jím sám zakladatel hudebnické dynastie, Giacomo Puccini senior, který žil v letech 1712 až 1781. Jeho hudba ovšem jako by svým způsobem předjímala pozdější umění velkého jmenovce. Je vynalézavá, rafinovaná, cituplná a melodická. V padesátiminutovém Requiem se v překvapivé jednotě spojují různé styly: vedle polyfonických sborových pasáží jsou tu sóla a dueta vedená v půvabných melodických liniích. Puccini senior zjevně uměl psát dle potřeby a objednávky, ale vždy měl na paměti to, co jeho žák Luigi Boccherini jednou vyjádřil slovy "hudba bez emocí a vášně nemá význam." CD ještě doplňují dvě Pucciniho kratší instrumentální skladby, které byly součástí hudebních produkcí doprovázejících nejvýznamnější politickou událost v Lucce - volby nové městské rady, jež se konaly vždy jednou za dva roky v prosinci. Trvaly tři dny a během každého večera byla uvedena jedna část třídílného oratoria, které komponovali tři různí autoři. Námětem těchto oratorií bývaly zpravidla osudy některého z antických hrdinů. I tady se Puccini projevuje jako suverénní praktik, ovládající své řemeslo, a schopný docílit atraktivního účinku.

Dirigentovi a muzikologovi Joachimu Fontainovi , který celý projekt inicioval, se bezesporu podařila zajímavá dramaturgická exkurze. Všechny skladby se na CD objevují ve světové premiéře. Také umělecká úroveň snímku je na výši: německé soubory UnaVolta a Kantorei Saarlouis , které se scházejí pro každý projekt vždy v jiné, originální sestavě ("una volta"), podávají přesvědčivé výkony a sólisté, kteří patří ke zkušeným zpěvákům v oblasti historicky poučené interpretace, zaujmou příjemnými hlasy.

Vydavatel: Arte Nova / BMG

Stopáž: 63:47

Nahráli: Ghislaine Morgan - soprán, Jonathan Peter Kenny - kontratenor, Joseph Cornwell - tenor, David Thomas - bas, Kantorei Saarlouis, Ensemble UnaVolta, Joachim Fontaine