pátek, 4. březen 2005

Geri Allen: The Life of a Song

Geri Allen - piano, Dave Holland - basa, Jack DeJohnette - bicí, Marcus Belgrave - křídlovka, Dwight Andrews - alt saxofon, Clifton Anderson - pozoun. Vydáno 2004. TT: 65:30. 1 CD Telarc CD-83598 (distribuce Classic). Celých šest let čekali příznivci na další hudební perlu do dlouhé šňůry z dílny detroitské pianistky Geri Allen . Její tvorba má na postech leadera i sidemana konstantně nejvyšší úroveň, vzpomeňme třeba projekt Twenty One s rytmikou Carter-Williams, Maroons nebo její relativně nedávné a na dlouhou dobu (s výjimkou live nahrávky tria s Charliem Hadenem a Paulem Motianem pro japonský label DIW v roce 2000) poslední řadové album The Gathering . Svojí hrou vyšperkovala nahrávky Courtney Pinea , Charlese Lloyda , Betty Carter a desítek dalších.

Právě na snímku Feed the Fire Betty Carter se sešla s mimořádně kreativně disponovanými hudebními kumpány Davem Hollandem a Jackem DeJohnettem . Tahle dvojice skutečně představuje jeden z nejinspirativnějších rytmických tandemů v jazzu. DeJohnettova živelná polyrytmická hra vyžaduje mimořádně stabilního basistu, a tím Holland nepochybně je. Někdy se až zdá, že ho gravitační role v propletenině DeJohnettových rytmických vrstev vyloženě baví. Z rytmického fundamentu, který přes všechnu zdánlivou složitost hudbu pocitově jednou pohání, jindy posazuje, vyplouvá a zase se zanořuje delikátní hra pianistky. Po pár minutách je posluchači jasné, že název The Life of a Song byl vybrán zcela trefně: Geri Allen vypráví příběhy písní nádherně a neopakovatelně.

Allen vyniká nejen jako talentovaná pianistka, ale i jako originální a plodná skladatelka. Pouze tři z jedenácti opusů na desce jsou z dílny jazzových legend. Lush Life Billy Strayhorna odhaluje krásu a lyriku Hancockem silně ovlivněného stylu klavíristky. Interpretovat tuto skladbu si nemůže dovolit jen tak někdo, předání emocí, jež do ní vložil její autor, vyžaduje notnou dávku empatie. Tu však Allen má a i díky ní je tak vynikající triovou hráčkou. Dance of the Infidels Buda Powella a Soul Eyes Mala Waldrona s hostující dechovou sekcí uzavírají výčet převzatých skladeb. Zbytek je z mimořádně disponovaného pera Allen. Hned úvodní LWB's House (tak trochu rozverná latina s DeJohnetovými krotálovými efekty) nebo motownem stříknutý In Aprecciation: A Celebration Song jsou ukázkami pozitivní energií nabitých groovů a inspirované hry všech členů kapely. Holdin' Court je naopak příkladem nekompromisního post-bopu ve stylu nahrávek Geri Allen z devadesátých let. Střídající se pasáže dokonale uzamknutého swingu a rozvolněných ploch s ostinatním basem vytvářejí ve skladbě jen těžko uvěřitelné napětí.

Jméno Geri Allen můžeme bez uzardění označit za etalon kvality v jazzu. S přispěním nejpovolanějších spoluhráčů vznikl nový skvost v její diskografii a můžeme jen doufat, že na další nebude nutné opět čekat šest let.

Vydavatel: Classic

Nahráli: Geri Allen - piano, Dave Holland - basa, Jack DeJohnette - bicí, Marcus Belgrave - křídlovka, Dwight Andrews - alt saxofon, Clifton Anderson - pozoun