středa, 26. březen 2003

Gerard Schurmann: Houslový koncert, Koncert pro orchestr

Houslový koncert a Koncert pro orchestr Gerarda Schurmanna , který nám předkládá nahrávka Chandosu, nabízí v mnohém obohacující setkání se soudobou hudbou Západu. Koncert pro orchestr je pětivětou symfonickou skladbou, intenzivní zvukovosti a syté barevnosti. Rozlehlá koncepce dává prostor propracované stavbě s místy do krajnosti gradovaných dynamických extrémů, postavených proti témbrovým jemnostem. Skladba svým širokým klenutím dovoluje vyznít jednotlivým nástrojovým skupinám, čemuž skladatel v roli dirigenta patřičně napomohl. Záleží na vkusu posluchače - jednotlivce, aby v díle odečítal prvky inspirace, v každém případě jde o jasně ucelenou ukázku tvorby současného skladatele pozdní generace (nar. 1924).

Houslový koncert je koncipován do dvou dílů, z nichž první (osmnáctiminutový) je zvukově velice příbuzný Koncertu pro orchestr, a to robustní intenzitou a koncepcí sólového nástroje, více či méně řazeného do proudu symfonické hudby. Stejně dlouhý druhý díl je tvarován jako téma se sedmi variacemi. Ani v nich není sólový nástroj upřednostněn jako jednoznačně první, ale různým množstvím virtuózních prvků vystupuje ze sytě prokomponovaného celku. Houslista Olivier Charlier postavil svůj tvar na suverénní technice, s níž probarvil ne vždy houslisticky vděčný part. Přesto se v několika místech zaskvěl širokým kulatým tónem a schopností technicky brilantní úseky bravurně interpretovat. Deska se Schurmannovými skladbami je dobrou příležitostí k seznámení se s dílem skladatele, jenž není v naší zemi široce znám.

Vydavatel: Chandos / Panther

Stopáž: 65:03

Nahráli: Olivier Charlier - housle, BBC Philharmonic, Gerard Schurmann