středa, 14. duben 2004

Georges Gurdjieff - Thomas De Hartmann: Retour de voyage, vol. 11

První poslech vyvolá v mysli posluchače, neznalého okolností vzniku tohoto klavírního cyklu, otazníky. Má to něco z Debussyho, Bartóka a Schumannových Dětských scén , místy zaznívají kavkazské rytmy a mody východních nápěvů. Jméno autora (přesněji dvojice Georges Gurdjieff - Thomas De Hartmann) nepatří k povědomým a už vůbec ne k uváděným. Tato hudba totiž nevznikla pro koncertní pódia.

Georges Gurdjieff se narodil roku 1877 v ruské Alexandropoli nedaleko perských hranic. Odmalička duchovně orientovaný Gurdjieff byl ovlivněn jak řeckokatolickou výchovou, tak východní náboženskou tradicí. Dvacet let prý tento myslitel a guru strávil uprostřed tajných společenství středního Východu, než zakotvil v Rusku a později ve Francii, kde předával své vědění dál. Charismatický vůdce kolem sebe shromáždil skupinu "hledačů pravdy", k níž patřily osobnosti všech oborů. Také skladatele Thomase De Hartmanna hluboce zasáhlo Gurdjieffovo učení a strávil s ním několik let na cestách. Komplikované melodie, které učitel vyťukával na klavíru, se De Hartmann snažil zapsat a upravit. Vznikla tak dlouhá řada skladeb s nevelkým rozsahem a programními názvy, které jsou v interpretaci Alaina Kremského vydány na dvanácti CD.

Klavírista obdobné duchovní orientace vsadil na střídmost a pokoru. Poněkud naivní jednohlas s prostým doprovodem nepůsobí v jeho podání ani akademicky, ani primitivně. Kremski nehledá ve skladbách víc, než je v nich obsaženo, a jeho přednes prostý rafinovanosti působí uklidňujícím dojmem.

Vydavatel: Classic

Stopáž: 62:08