čtvrtek, 23. leden 2003

Georg Philipp Telemann: Sinfonia spirituosa (Koncerty pro smyčce)

Proslulý německý ansámbl Musica Antiqua Köln vydává u Deutsche Grammophon již druhou nahrávku koncertů pro smyčcové nástroje Georga Philippa Telemanna. Není divu, vezmeme-li v úvahu obrovskou Telemannovu produkci, a tudíž i množství skladeb tohoto druhu v jeho odkazu. Zároveň je zřejmé, proč se tohoto repertoáru ujal právě soubor Reinharda Goebela . Jeho pilířem totiž vždy byly smyčce - v čele s uměleckým vedoucím (mimochodem na této nahrávce Goebel opět sedí u prvních houslí, přestože jsme jej v posledních letech po úrazu vídávali i slýchávali výhradně s violou). Ač nahrávka svým podtitulem hrozí jednotvárností, ve skutečnosti obsahuje značně rozdílné skladby. Zvláštností jsou zejména tři kompozice obsazené pouze čtyřmi sólovými houslemi (jedna sonáta, dva koncerty). Tato sestava nevychází z žádné tradice, ale pouze z praktických důvodů - kapelník Telemann je nacvičil s dalšími třemi nezdatnějšími členy orchestru a pak je předehrával ostatním hudebníkům, aby si co nejlépe zažili koncertantní styl - prostě CD jim v té době pustit nemohl. Vedle dalších orchestrálních a koncertantních skladeb je zde také uvedena Ouvertura (Suita) D dur pro koncertantní violu da gamba, smyčce a basso continuo , která čerpá jak z italské virtuozity na tento nástroj, tak zejména z francouzského stylu doby Ludvíka XIV. Part violy da gamba je na této nahrávce obsazen vynikajícím Jaap ter Lindenem . Lze s potěšením konstatovat, že interpretace souboru Musica Antiqua Köln se ve srovnání s předchozím titulem obsahujícím podobný repertoár o něco "zklidnila" - svižnost temp zkrátka není základním, všeupoutávajícím prvkem - je příjemně "taneční" všude tam, kde se to hodí, plastická a barevná i přes zdánlivou jednotvárnost smyčcového obsazení. Bohužel - přes všechna kritéria starých ladění - zde občas uslyšíme nezpochybnitelné intonační výkyvy (zvláště v oné průhlednější sazbě pro čtyři housle). To by se takovému souboru stávat nemuselo.

Vydavatel: Archiv Produktion / Universal Music

Stopáž: 74:07

EAN: 0028947149224