pondělí, 5. duben 2004

Georg Friedrich Händel: Saul HWV 53

Britský hudební badatel a dirigent Paul McCreesh už nahrál pro Archiv tři významná Händelova oratoria - Mesiáše , Theodoru a Solomona . V podobném výtvarném kabátu teď vyšel i Saul . Je to dílo velmi spektakulární, divadelní, které do té míry překračuje hranice barokního oratoria, že můžeme spíše mluvit o duchovním dramatu nebo duchovní opeře. I když téma je starozákonní, výsledek má rysy řecké tragédie. Paul Henry Lang tvrdí, že to není "mýtus bible, nýbrž mystérium života jako v antické tragédii". Händel stvořil pro vyjádření děje ostře tesanou charakteristiku hlavních postav a nádherné sborové scény. Už jenom jak mistrně je vyjádřena Saulova žárlivost přerůstající v nenávist vůči Davidovi! Oratorium však neobsahuje pouze drama, ale též milostná vzplanutí a pastorální scény. Geniální skladatel stvořil geniální, nadčasovou hudbu. Partitura je interpretována s pochopením, maximálním vcítěním a doslova pokorou vůči tvůrci. Je jen málo věcí, s nimiž je možné vést diskusi. Jednou z nich je pojetí sboru. Je možné, že 24 hlasý sbor odpovídá historickým okolnostem, nicméně občas jsem měl pocit, že na vyjádření monumentality "shromáždění lidu" je těch hlasivek málo. Jinak obsazení sólistů je špičkové a odpovídá vysokým nárokům, které má label Archiv Produktion na vokálně instrumentální projekty.

Vydavatel: Archiv Produktion / Universal Music

Stopáž: 77:47, 46:23, 41:34

Nahráli: Neal Davies, Andreas Scholl, Mark Padmore, Susan Gritton, Nancy Argenta, Paul Agnew, Jonathan Lemalu, Gabrieli Consort & Players, Paul McCreesh