pondělí, 5. duben 2004

Georg Friedrich Händel: Saul HWV 53

Napsal(a) 

booklet booklet
Britský hudební badatel a dirigent Paul McCreesh už nahrál pro Archiv tři významná Händelova oratoria - Mesiáše , Theodoru a Solomona . V podobném výtvarném kabátu teď vyšel i Saul . Je to dílo velmi spektakulární, divadelní, které do té míry překračuje hranice barokního oratoria, že můžeme spíše mluvit o duchovním dramatu nebo duchovní opeře. I když téma je starozákonní, výsledek má rysy řecké tragédie. Paul Henry Lang tvrdí, že to není "mýtus bible, nýbrž mystérium života jako v antické tragédii". Händel stvořil pro vyjádření děje ostře tesanou charakteristiku hlavních postav a nádherné sborové scény. Už jenom jak mistrně je vyjádřena Saulova žárlivost přerůstající v nenávist vůči Davidovi! Oratorium však neobsahuje pouze drama, ale též milostná vzplanutí a pastorální scény. Geniální skladatel stvořil geniální, nadčasovou hudbu. Partitura je interpretována s pochopením, maximálním vcítěním a doslova pokorou vůči tvůrci. Je jen málo věcí, s nimiž je možné vést diskusi. Jednou z nich je pojetí sboru. Je možné, že 24 hlasý sbor odpovídá historickým okolnostem, nicméně občas jsem měl pocit, že na vyjádření monumentality "shromáždění lidu" je těch hlasivek málo. Jinak obsazení sólistů je špičkové a odpovídá vysokým nárokům, které má label Archiv Produktion na vokálně instrumentální projekty.

Vydavatel: Archiv Produktion / Universal Music

Stopáž: 77:47, 46:23, 41:34

Nahráli: Neal Davies, Andreas Scholl, Mark Padmore, Susan Gritton, Nancy Argenta, Paul Agnew, Jonathan Lemalu, Gabrieli Consort & Players, Paul McCreesh

Body: 6 z 6 - tip Harmonie

Luboš Stehlík

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.