neděle, 17. březen 2002

Georg Friedrich Händel: Korunovační anthemy

Pomineme-li Mesiáše či Izrael v Egyptě, patří Korunovační anthemy bezpochyby k nejznámějším dílům Georga Friedricha Händela. O jejich oblíbenosti svědčí nejen to, že je dodnes Zadok the Priest standardní součástí korunovačního ceremoniálu anglických panovníků, ale i to, že sám skladatel si byl vědom kvality této hudby a že jejich části použil ve svých oratoriích Esther a Deborah.

Nahrávka obsahuje, vedle již zmíněného Zadok the Priest, anthemy Let thy hand be strengthened , The King shall rejoice a My heart is inditing . Dramaturgie disku je v oslavném duchu doplněna Ódou k narozeninám královny Anny , napsanou o dvě desetiletí dříve.

Nahrávky mužských sborů ve staré hudbě se především objevovaly v 70. a 80. letech (například Bachovy kantáty s Harnoncourtem a Leonhardtem). Důvody lze hledat ve snaze o absolutní autenticitu, možná i v tehdejším nedostatku smíšených sborů uvyklých stylovému zpěvu předklasické hudby. Nevýhodou čistě mužských sborů jsou zejména sopranisté, kteří mnohdy technicky nemohou dostát náročným partům, což však rozhodně není případ této nahrávky. Na nahrávce zaujme především neuvěřitelná disciplína a přesnost sboru. I orchestr dobových nástrojů Academy of Ancient Music má dirigent plně pod kontrolou a díky promyšlené výstavbě bez zanedbání detailů se mu podařilo vyhnout se prázdné pompéznosti a "uřvanosti", ke kterým svádí většina slavnostních skladeb. Vše je zkrátka na svém místě a těžko co kritizovat. V závěrečné Ódě se sólových partů s úspěchem zhostili Susan Gritton (soprán), Robin Blaze (kontratenor) a Michael George (bas) a v úvodním Eternal source na trubku David Blackadder .

Výborných nahrávek Korunovačních anthemů není mnoho (Gardiner, King a nyní i Cleobury ), a tak je jejich posouzení spíše dáno osobním vkusem a pitváním nepodstatných detailů.

Vydavatel: Monitor-EMI

Nahráli: Choir of King's College, Cambridge. Academy of Ancient Music. Stephen Cleobury