sobota, 30. listopad 2002

Georg Friedrich Händel: Concerti grossi č. 1, 2, 3, 5, 10, 11 op. 6

Na recenzované nahrávce nalezneme šest ze slavných dvanácti Concerti grossi op. 6 Georga Friedricha Händela. Jedná se o výběr z úspěšného kompletu, jímž orchestr The Academy of Ancient Music oslavil roku 1998 svoji jubilejní pětadvacátou koncertní sezónu, zaměřme se proto stručně na jediný, dle mého názoru však pozoruhodný aspekt nahrávky. Händelovy concerti grossi patří k oněm několika málo skladbám, které byly provozovány v podstatě bez přerušení od doby svého vzniku až dodnes. Dělo se tomu převážně Londýně a po dlouhou dobu právě na půdě té první Academy of Ancient Music, tedy společnosti, jejímž programem bylo provozování staré hudby, k níž se tehdy počítaly skladby staré i jen několik let. Kdo jiný by byl povolanější k interpretaci Händelových koncertů než londýnský orchestr stejného jména? Zdá se, že současná The Academy of Ancient Music pod vedením výtečného houslového virtuóza Andrewa Manzeho se k problému postavila spíše s pohledem upřeným do budoucnosti než se snahou o udržování jakési interpretační tradice, pokud je možno o něčem podobném v případě Händelových skladeb uvažovat. Určujícími momenty nahrávky jsou vedle samozřejmé technické dokonalosti a brilantnosti především poměrně malé obsazení a velmi rychlá tempa. Svůj interpretační náhled Manze ostatně jakoby mimoděk prozrazuje ve svém průvodním textu v bookletu, když stále znovu zmiňuje nesmírnou rychlost, s jakou Händel dotyčné koncerty zkomponoval, tedy zcela opačně než nesmrtelný klasik concerta grossa a Händelův vzor Arcangelo Corelli. Srovnáme-li pak recenzovanou nahrávku s pozoruhodnou nahrávkou Corelliho op. 6, kterou pořídil před lety Jesper Christensen, Chiara Banchini a Ensemble 415 (HMC 901406.07) s bohatě obsazeným orchestrem překypujícím barvami a zvukovou rozmanitostí, zdá se být Manzeho výsostně virtuózní pojení Händelova šestého opusu překvapivě poněkud strohé. Není snad v Händelových koncertech poněkud více Corelliho, než je nám zde předestíráno?

Vydavatel: monia Mundi USA / Classic

Stopáž: 79:27

Nahráli: The Academy of Ancient Music, Andrew Manze