pondělí, 11. červenec 2005

Georg Fridrich Händel - Amor e Gelosia

Georg Fridrich Händel: Amor e Gelosia Georg Fridrich Händel: Amor e Gelosia

(Händel operatic duets)

Patrizia Ciofi - soprán, Joyce Di Donato - mezzosoprán, Il Complesso Armonico, Alan Curtis. Produkce: A. Lanceron. Text: A, F, N. Nahráno: 6/2003, Montevarchi (Itálie). Vydáno: 2004. TT: 73:33. DDD. 1 CD Virgin Veritas 7243 5 45628 (EMI).

Nahrávka s áriemi G. F. Händela se stala téměř povinnou výbavou všech zpěváků, kteří se specializují na barokní hudbu. Důvodů je celá řada: slavný autor, působivé skladby, přístupné edice a - narozdíl od J. S. Bacha - možnost výběru i technicky méně náročných kousků výrazného efektu. Mnohem méně pozornosti bylo dosud věnováno duetům, snad proto, že zpravidla nevyžadují tenor tak jako jejich oblíbené romantické protějšky. Z Händelových duetů byly dosud realizovány především slavné skladby komorní, Amor e Gelosia (Láska a Žárlivost ) se svými 14 operními duety tedy spíše zaplňuje jedno z posledních bílých míst diskografie. Vedle čísel z oper jako Serse nebo Rinaldo jsou zastoupeny i tituly mnohem méně známé - Poro , Muzio Scevola , Sosarme , Atalanta a další. Škála výrazu je samozřejmě odlišná než u árií, ale přesto bohatá a zajímavá. Duet jako milostné souznění, radostné přitakávání, ale i hádka nebo loučení milenců - to vše v podmanivém zhudebnění, jak jen lze u Händela očekávat. Kromě jedné sinfonie, velmi homogenně zapojené do kontextu, jsou připojeny i duetům předcházející recitativy, což je jen ku prospěchu věci - posluchač má možnost mnohem lépe pochopit smysl celé situace, ocenit skladatelovo zhudebnění i interpretaci. Celý snímek připravil Alan Curtis , tedy jeden z nejvýraznějších interpretů italské barokní opery. Sólisticky redukovaný orchestr Complesso Armonico zní pod jeho řízením jemně, elegantně, bez větších vzruchů, ale stále živě. Co do charakteru výrazu mají rozhodující slovo zpěvačky - sopranistka Patrizia Ciofi a mezzosopranistka Joyce Di Donato . Obě mají příjemné a kompatibilní barvy hlasu a scházejí se i v míře afektu. Patrizia Cioffi však někdy musí krotit svůj hlas a tendenci k silnému vibratu, ještě rušivější jsou pak občasná glissanda nebo příležitostný šustot. Zajímavější z dvojice je podle mého soudu Joyce Di Donato (na titulní fotce vpravo). Její mezzo je možná méně průrazný, ale lahodnější, ve středních a nižších polohách lehce temný a jemně se zesvětlující ve výškách, aniž by zde výrazně těžkl nebo vibroval, či se snad stal ostrým, jak se někdy stává. Poslední poznámku věnujme bookletu: průvodní esej zajímavá, zpěvní texty přeloženy jen do angličtiny, o interpretech ani slovo. Výsledný verdikt je zřejmý: nepatříte-li mezi nezřízeně náročné hedonisty, potom vám Láska a Žárlivost udělají nepochybně radost.

Vydavatel: Virgin Veritas/EMI

Stopáž: 73:33

EAN: 7243545628

Nahráli: Patrizia Ciofi - soprán, Joyce Di Donato - mezzosoprán, Il Complesso Armonico, Alan Curtis

Marc Niubò

Ředitel Ústav hudební vědy na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Ve svém výzkumu se primárně věnuje hudební historiografii, odkrývání minulého, zkoumání skladeb, jejich příběhů, tvůrců, interpretů, kontextů, souvislostí. Jeho dlouhodobým badatelským tématem je italská opera v Praze, badatelsky se také věnuje duchovní hudbě – české i italské, ale primárně v domácím kontextu. Řadě dalších témat, jako např. hudba anglického či španělského baroka, dílo M. A. Charpentiera, W. A. Mozarta, Antonína Dvořáka, otázky provozovací praxe, edičních technik, hudební kritiky, se věnuje spíše příležitostně anebo primárně ve výuce Ústavu hudební vědy.