Fryderyk Chopin: Sonáta č. 2 b moll op. 35, Berceuse Des dur op. 57, Barcarolle Fis dur op. 60 – Sergej Rachmaninov: Sonáta č. 2 b moll op. 36

Hélène Grimaud – klavír. Produkce: Sid McLauchlan. Text: A, N, F. Nahráno: 12/2004, Siemens-Villa, Berlín. Vydáno: 2005. TT: 62:07. DDD. 1 CD Deutsche Grammophon 00289 477 5325 (Universal Music).

Hélène Grimaud je nepředvídatelná. Odhadovat předem, jakou desku natočí, by mělo smysl asi jako pokoušet se vypěstovat hranatá jablka. Koho by napadlo, že se po více než patnácti letech vrátí k Chopinově hudbě – především díky recitálu Maurizia Polliniho – a k Rachmaninovově sonátě, k níž se její prsty nepřiblížili ještě o něco déle?

Na druhou stranu je HélÉne Grimaud v jistém směru ne-záhadná. Myslím, že pokud by stála před volbou mezi snazší a těžší cestou, nebo úzkou a širokou, bez velkého rozmýšlení by se vydala tou těžší a užší. Podobně jako v případě nové nahrávky, v jejímž komentáři interpretka odvážně biblicky volá: „Smrti, kde je tvé vítězství?“ a o něco dále pokračuje, že díla uvedená na desce jsou jako „mše za mrtvé, jež vypráví sama láska všem, kteří milují.“ Výstižněji snad pianistka svou interpretaci popsat nemohla. Jako by se skutečně dotýkala tajemství života, toho, co je či není po něm, jako by beze strachu, vyrovnaně a s úctou hleděla smrti přímo do očí. Odhodlaně, někdy s neskrývanou, skoro až neúnosnou bolestí.

Proto doporučuji všem potencionálním posluchačům této desky, ať se připraví, že se jim hudba v podání HélÉne Grimaud dostane pod kůži, že jim často bude běhat mráz po zádech, někdy možná zatají dech a neodpočinou si ani ve snové a něžné Berceuse . Zároveň se jim dostane mnoho inspirace, protože tato umělkyně nabízí víc než ukázku krásného klavírního zvuku, pestrý výrazový rejstřík, ve srovnání s předchozí deskou i vysoce kultivovaný úhoz, ukazuje víc než široké harmonické a melodické spektrum obou skladatelů. To by pro ni bylo málo, příliš široká a snadná cesta. Grimaud zajímá obsah a poselství, které objevila, se rozhodla předat dál. Vše ostatní, výše zmíněné pianistické atributy jsou zde pouze jakoby vedlejším produktem. Uvidíme, co uhrančivá interpretka připraví příště.

Vydavatel: Deutsche Grammophon/Universal Music

Stopáž: 62:07

EAN: 002894775325