středa, 8. prosinec 2004

Fryderyk Chopin: Scherza, Impromptu

Yundi Li se svou láskou k Chopinovi nikdy netajil. Hudba tohoto autora se stala jeho "první láskou", inspirací. Nahrávka by se klidně mohla jmenovat třeba okouzlení - nebo očarování - Chopinem. Právě to z ní intenzivně vyzařuje. Pianista si Chopinovu hudbu užívá plnými doušky, a proto může i posluchač. Nic zde nebrání nerušenému spočívání, Yundi Li je ve svých 22 letech nadprůměrně technicky vybaven, navíc schopen vyklenout myšlenkový oblouk od začátku do konce, ve spojení se subtilním, skoro až "žensky" křehkým projevem. Dokáže ale i překvapit okamžiky protknutými bolestí, s níž jako by vnitřně souzněl. Na desce je trochu překážkou příliš vycizelovaný zvuk, který občas trpí mírnou sterilitou - skoro by si člověk přál, aby se interpret aspoň někde nechal hudbou strhnout překlep nepřeklep a aby tato místa na desce zůstala zachycena.

Na třetí nahrávce se tedy Yundi Li posouvá zase o stupínek výš, k náročnějším, výrazově komplikovanějším dílům (Scherza č. 1 h moll op. 20, č. 2 b moll op. 31, č. 3 cis moll op. 39, č. 4 E dur op. 54, Impromptu č. 1 As dur op. 29, č. 2 Fis dur op. 36, č. 3 Ges dur op. 51 ), "své" posluchače nezklame, nové si může jistě získat. Škoda, že tentokrát firmě DG příliš nevyšla grafika bookletu, slibná fotografie na první straně je vzápětí pokažena naškrobeně límečkovou vizáží, která se k mladému pianistovi vůbec nehodí. Náctileté fanynky - a že jich Yundi Li nemá málo - budou asi zklamané.

Vydavatel: Deutsche Grammophon / Universal Music