pondělí, 4. říjen 2004

Franz Schubert, Franz Schubert - Franz Liszt, Franz Liszt: Sonáta B dur op. posth., Ständchen, Das Wandern, Wohin, Aufenthalt, Mephisto Walt

Rok po vydání nahrávky s Brahmsovým dílem vychází u téže firmy další snímek v interpretaci ruského klavíristy Jevgenije Kissina . Na předchozí nahrávku navazuje toto CD zajímavou a promyšlenou dramaturgií: dvě velká a stěžejní klavírní díla romantismu, Sonátu B dur Franze Schuberta a Mephisto Waltz Franze Liszta, propojují čtyři drobnější Lisztovy transkripce Schubertových písní. Booklet obsahuje erudovaný, zároveň však čtivý komentář, který velmi dobře připravuje atmosféru k poslechu všech skladeb. Již na minulé nahrávce se projevilo Kissinovo nevšední pianistické nadání spolu s živelnou muzikalitou, výrazným intelektem, mimořádnými technickými schopnostmi a gejzírem nápadů. Nová nahrávka je překvapivým skokem od tohoto obrovského nespoutaného talentu k naprosto vyzrálému a nanejvýš koncentrovanému hudebníkovi. Kissinova hra k nám přichází jakoby z jiného světa, jen těžko říci, zda z toho nad námi (v případě Schuberta), či z toho opačného (Mephisto Waltz). Snažit se charakterizovat jednotlivé stránky a schopnosti, z nichž se sestává pianistův výkon, je v tomto případě zbytečné, neboť vše je podřízeno jedinému - skladbám samotným. První věta Schubertovy sonáty vyznívá v Kissinově podání jako smutná vzpomínka snažící se uchovat cosi krásného, ve druhé větě slyšíme hluboký, ale s klidem a odevzdaně přijímaný zármutek, ve třetí větě prosvitne tu a tam trochu radosti a k odlehčení a vtipu směřuje věta finální. Schubertovy písně sice ztrácejí v Lisztově transkripci svůj důvěrný charakter, pod Kissinovýma rukama však zůstávají působivým vyjádřením citů, neméně výmluvným, než by byla slova písně. V Mephisto Waltzu se pak ďábelské části, v nichž se připomene Kissin tak, jak ho známe z předchozí nahrávky, střídají s částmi prosycenými lidskou vřelostí a roztouženou něhou. Poslech celého CD je mimořádným zážitkem, při němž se díky Kissinově dokonalé a hluboce prožité interpretaci spolu s nahranými skladbami rozezní i každá citlivá duše.

Vydavatel: Red Seal / BMG

Stopáž: 72:21