úterý, 9. prosinec 2003

Franz Liszt: Sonáta h moll, La Campanella, Liebeslied, Liebestraum č. 3, Tarantella, Koncertní parafráze na Rigoletta

Pianista Yundi Li si pro své nové CD vybral klavírní díla slavného maďarského virtuosa a skladatele Franze Liszta. Kompaktnímu disku vévodí jednovětá Sonáta h moll , u níž musíme ocenit, že je na CD rozdělena do čtyř tracků, takže je možné naslouchat opakovaně jejím jednotlivým částem. Liův projev vykazuje velkou zvukovou kultivovanost, téměř neadekvátní jeho věku (*1982). Z nahrávky lze vycítit velkou míru pokory a zároveň vysoký podíl hudební inteligence jejího interpreta. Li staví Sonátu h moll s rozmyslem a bedlivě sleduje její formový i dynamický vývoj. Obdivuhodně porozuměl Lisztově koncepci a vyslovil-li se sám o tomto Lisztově opusu, že "Sonáta h moll je jako celý lidský život", pak při své interpretaci jistě přemýšlel i o stavbě této skladby. Považuji za zajímavé porovnat vlastní dojem z nahrávky se slovy, která o ní praví její interpret. Yundi Li například říká, že se snaží postupným cvičením dosáhnout splynutí s hudbou a jejím skladatelem. Možná, že za tímto krédem můžeme odhalit prvky východní filozofie. Pokud tomu tak je, pak se opět ukazuje, jak vděčný výsledek přináší prolnutí evropských a asijských hodnot. Yundi Li navíc disponuje skvělou technikou. Je schopen citlivě vyhrát řady perlivých not v Transcendentální etudě na nejtišší dynamické úrovni, stejně jako se suverénně vyrovnává s dramaticky exponovanými úseky hudby, zejména v Sonátě h moll a ve třetí části sbírky Benátky a Neapol ze supplement druhého svazku cyklu Léta putování . Li nástroj opravdu dokonale ovládá, výborně cítí i agogické vlnění a gradační stupňování. Daří se mu naprosto přirozeně vyjádřit poetický aspekt hudby a překrásně klenout melodickou linii (zejména v Milostné písni podle písně Roberta Schumanna "Du meine Seele, du mein Herz" ). Yundi Li disponuje fantastickou nezávislostí rukou, nečiní mu nejmenší potíže odlišovat výrazovou dimenzi každé ruky v jejich synchronní angažovanosti. Domnívám se, že toto CD by žádnému milovníku současných nejkvalitnějších nahrávek klavírní hudby nemělo chybět.

Vydavatel: Deutsche Gramophon / Universal Music

Stopáž: 58:41

Nahráli: Yundi Li - klavír