pátek, 19. červenec 2002

Franz Liszt: Skladby pro klavír a orchestr III

Napsal(a) 

booklet booklet
Lisztovy klavírní koncerty měly mimořádně zajímavé osudy. Koncerty č. 1 a č. 2 procházely nesčetnými autorovými revizemi, takže se definitivní podoby dočkaly až více než dvacet let po svém vzniku. Ke "Třetímu" klavírnímu koncertu se naopak Liszt po jeho dokončení nikdy nevrátil a k jeho světové premiéře došlo až v roce 1990. Concerto pathétique spatřilo světlo světa v roce 1851 jako skladba pro sólový klavír, poté bylo autorem přepsáno pro dva klavíry, a nakonec se dočkalo dvou verzí pro klavír s orchestrem, z nichž ovšem ani jedna není z ruky Lisztovy. Nicméně druhou verzi (nahranou na tomto CD) skladatel "autorizoval" a osobně dirigoval v roce 1885 její premiéru. První dva Lisztovy koncerty se řadí k nejhranějším romantickým klavírním koncertům a svým vzletem, rozmachem, barvitou instrumentací a efektně stylizovaným klavírním partem dodnes strhují posluchače i interprety. Jejich bez přerušení plynoucí hudební tok s velkými výrazovými i dynamickými kontrasty mnohdy vede k tendencím označit je jako "symfonické básně s klavírem". Stejnými vlastnostmi se vyznačují také "Třetí" klavírní koncert a Concerto pathétique (i když ve "Třetím" klavírním koncertu vnímáme oproti dvěma předchozím přece jen poněkud potlačenou roli orchestru a přespříliš zdůrazněnou pozici klavíru). Louis Lortie a Residentie Orchestra Haag s Georgem Pehlivanianem ukázali už na předchozích dvou CD, že jsou vynikajícími lisztovskými interprety. Na této nahrávce jako by pokročili ještě o kousek dále. Klavíristova skvělá technika a citové zaujetí spolu s barevným a propracovaným orchestrem dodávají záznamu potřebný "rozevlátý" romantický náboj. Ke skvělému vyznění snímku přispěla nemalým dílem i nahrávací technika, a to nejen co do prostorové plasticity, ale také v přesvědčivém zachycení mimořádně širokého dynamického spektra - od vzdušného pianissima k fortissimu tak razantnímu, že přinutí citlivější posluchače vstát a z ohledu na sousedy na chvíli omezit hlasitost přehrávače.

Vydavatel: Chandos / Panther

Stopáž: 68:26

Nahráli: Louis Lortie - klavír, Residentie Orchestra Haag, George Pehlivanian

Body: 5 z 6

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.