sobota, 2. únor 2002

František Vincenz Kramář-Krommer: Tři partity op. 45, Šest pochodů op. 31

V rozsáhlém díle Františka Vincence Kramáře, jednoho z nejúspěšnějších a nejvlivnějších českých hudebníků ve Vídni, zaujímají skladby pro různé dechové nástroje mimořádně velký prostor. Tři partity op. 45 zahajují řadu několika desítek Kramářových partit určených šesti a více dechovým nástrojům. Co do počtu nástrojů patří tento opus k největším, neboť k obsazení 2 hobojů, 2 klarinetů, 2 fagotů a 2 lesních rohů připsal Kramář ještě "ad libitum" kontrafagot a trubku. Všechny nahrané partity jsou čtyřvěté a věty odpovídají svou výstavbou i řazením půdorysu klasické symfonie. Pro stejné nástrojové obsazení napsal Kramář také Šest pochodů op. 31 . Obě díla spojuje stejný rok vydání 1803. Při prvním pohledu na obal CD překvapí pořadí skladeb: mezi každou partitu jsou vloženy dva pochody, jeden pochod pak nahrávku zahajuje, jeden ji uzavírá. Pochody (z nichž čtyři jsou připsány jmenovitě různým regimentům) nejsou dokonce ani uvedeny v pořadí podle vydání. O důvodech se dozvíme v průvodním textu: dirigent se tu odvolává na dobové zvyklosti pozdního osmnáctého století při provozování serenád, kdy bylo zvykem uvést a uzavřít provedení každé partity pochodem. O umístění pochodu na nahrávce nerozhodoval pak dirigent mechanicky podle pořadí, ale podle vhodné tóniny. Kramář se ve svých elegantně stylizovaných skladbách projevuje jako vynikající znalec technických a barevných možností jednotlivých dechových nástrojů, umí jim připsat efektní sólové výstupy, stavět kontrastní barvy proti sobě i míchat je do nejrůznějších působivých kombinací. Blomhertův orchestr dokázal těchto vlastností Kramářových skladeb skvěle využít. Každý hráč je vynikajícím sólistou, který dokáže v pravý čas prosadit své kvality stejně samozřejmě jako poskytnout dostatek prostoru pro sólové vystoupení svého kolegy. Dokonalá souhra se tu spojuje s vysokou tónovou kulturu, takže orchestr působí v celkovém zvuku příjemně a vyrovnaně, aniž by některý z nástrojů cítil potřebu upoutávat na sebe nadměrnou pozornost.

Vydavatel: Panther

Stopáž: 75:20

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.