sobota, 8. únor 2003

František Herman: (Mozart, Hummel, R. Strauss) - Mozart, Hummel, R. Strauss

Přestože jubilejní CD Františka Hermana budí dojem medailonku k životnímu jubileu (60), jedná se o interpretační počin hudebnímu umění vůbec prostřednictvím tří nádherných opusů, které autoři (Mozart, Hummel a Strauss) věnovali sólovému fagotu s průvodem orchestru. Herman - sólofagotista České filharmonie a profesor AMU v Praze - zařadil na "svůj" disk tři nahrávky z různých časových období svého zrání. Zatímco Mozartův Koncert B dur KV 191 natočil v roce 2001, nahrávka Hummelova velkého Koncertu F dur je z roku 1998 a Straussova Dvojkoncertu dokonce z roku 1983. Všechny tři snímky však vykazují stejně vynikající zvukovou úroveň záznamu. Také doprovodné orchestry skvěle doplňují sólový fagotový part. Pozornost posluchače je pochopitelně nejvíce upnuta na výkon sólisty. Bylo by asi nemístné všímat si u sólisty ČF technických a přednesových proporcí jeho hry, kdyby se ovšem nejednalo o Františka Hermana. Jeho interpretace překračuje konvenční přístupy a přesouvá se do nejvyšších sfér hudební sdělnosti. Byť Herman vystupuje do popředí jak vizuálně (z titulní strany bookletu), tak zvukově, cítím navíc z jeho hudební řeči velkou pokoru vůči autorům a uměleckému konání povšechně. Také booklet je na vysokém stupni propracovanosti. Informuje o všem podstatném. V jeho závěru je soupis Hermanovy diskografie, posluchač se dokonce dozví, na jakou značku nástroje sólista hraje.

Jsem moc rád, že si interpret ke své prezentaci vybral i Straussův Dvojkoncert pro klarinet, fagot a orchestr a že jej navíc zařadil na závěr CD. Jedná se o citovou výpověď skladatele, který ve svých 83 letech (to jest dva roky před smrtí) vložil do kompozice životní poznání, které nejčastěji přichází až v okamžiku bilancování. Jsem rád hlavně proto, že klarinetový part natočil Bohuslav Zahradník . Při poslechu jeho úžasného herního projevu mohu jen litovat tragické smrti tohoto vynikajícího muzikanta. Jubilejní CD Františka. Hermana se tak stává poctou nejen jeho nástroji - fagotu, ale hudbě vůbec.

Vydavatel: Waldmann

Stopáž: 58:31

Nahráli: František Herman - fagot, Bohuslav Zahradník - klarinet, Český komorní orchestr, Ondřej Kukal, Solistes Europeens Luxembourg, J. M. Händler, Dvořákův komorní orchestr, Petr Altrichter