Francois Couperin – Lecons de ténèbres, Magnificat

Představme si atmosféru doby a místa, kdy probíhaly hudební produkce při Lecons de ténèbres . Byly určeny pro provozování v klášteře, v období Svatého týdne, prováděné v části denního officia – v nokturnu, tedy za tmy. Během bohoslužby bylo před oltářem umístěno patnáct svící, které se postupně po každém žalmovém verši zhasínaly. Toto zhasínání symbolizovalo opuštění Krista apoštoly.

Lecons de ténèbres Francoise Couperina a Magnificat jsou reminiscencí velké vokální řeči, s kterou se můžeme setkat v lyrických tragédiích té doby. Slyšíme zde směs gregoriánských melodií, hlavně v hebrejsky zpívaném „preludiu“ předcházející každému žalmovému verši, dále francouzský styl projevující se v četných ozdobách, které typicky zabarvují vokální linii, a italský vliv patrný ze svobodnější harmonie, překvapujících modulací, častých chromatismů. Vokální part je původně notován v diskantovém klíči a sám Couperin psal, že neodporuje transformaci melodie do jiných hlasů, tím tedy častější využití Lecons. Kontratenorová verze pro tuto nahrávku se jeví jako lákavá a zajímavá volba. Je navíc podtržená zkušenou interpretací dvou předních kontratenoristů Daniela Taylora a Robina Blazea. Oba zpěváci přednášejí své party s lehkostí a ladností, pohrávají si se zdobností melodie, přesně tak, jak je francouzskému, nejen vokálnímu projevu vlastní. Čistotu zpěvu, nadhled a dokonalost v každém detailu nechávám stranou, protože ty se zde jeví jako naprostá samozřejmost. Jejich přednes doplňuje neméně důležitá úloha continuistů – Jonathana Mansona – viola da gamba a Laurence Cummingse – varhanní pozitiv. Ačkoliv Lecons de ténèbres a Magnificat postrádají plochy k sólovému instrumentálnímu projevu, tak například part violy da gamba zpodobňuje rovnocenného partnera v dialogu mezi diskantem a basem. Závěrečná část (Gloria Patri ) z Magnificat představuje virtuózní part jak pro zpěv, tak i pro violu da gamba. Podobně, anticipací Magnificat se tanečně rozeběhne první část textu.

Představme si ještě jinou atmosféru při poslechu nahrávky – bez nadsázky se dá přirovnat k vychutnání dobrého francouzského vína – výběr z hroznů komorních skladeb Francoise Couperina a výborná interpretace výše uvedených zpěváků a continua příjemně překvapí.

Vydavatel: distribuce Euromusica

Stopáž: 59:20

Nahráli: Robin Blaze – kontratenor, Daniel Taylor – kontratenor, Jonathan Manson – viola da gamba, Laurence Cummings – varhanní pozitiv