Francesco Cilea – Adriana Lecouvreur

Micaela Carosi – soprán, Marcelo Álvarez – tenor, Marianne Cornetti – mezzosoprán, Alfonso Antoniozzi, baryton, Sbor Teatro Regio v Turíně, Claudio Fenoglio – sbormistr, Orchestr Teatro Regio v Turíně, Renato Palumbo – dirigent. Režie: Lorenzo Mariani, scéna: Nicola Rubertelli, kostýmy: Luisa Spinatelli. Text: A, I, F, Š, N. Nahráno: 2009, Teatro Regio Torino. Vydáno: 2010. TT: 151:00. Obraz. formát: 1080i FULL HD 16:9. Zvuk. formát: PCM Stereo, dts-HD Master Audio 7.1. 1 Blu-ray Arthaus Musik GmbH 101498.

Opera Adriana Lecouvreur by si zasloužila větší pozornost operních domů i samotných diváků. Kdo se snad může cítit být přehlcen verdiovským a pucciniovským repertoárem, je toto dílo pravou volbou. Nedávno si to uvědomili například v Londýně, v listopadu a prosinci zde v hlavních rolích nové inscenace v Covent Garden vystupují sopranistka Angela Gheorghiu a tenorista Jonas Kaufmann.

Na nahrávce z Teatro Regio v Turíně se představuje další krásná dvojice pěvců. Micaela CarosiMarcelo Álvarez . V případě italské sopranistky si neodvážím tvrdit, že by svou uměleckou osobností a vokálním projevem mohla konkurovat slavné rumunské kolegyni, věhlasný Marcelo Álvarez však může být Mořicem, který na sebe strhne větší pozornost než v dnešní době jednoznačně více obletovaný tenorista německý. Má úžasné legato, které je v kombinaci s bravurní technikou a krémově nadýchaným témbrem odzbrojující. Álvarez precizně zvládnul svou roli a je báječné, že své umění kromě posluchačům v divadle předal i těm z nás, pro které je turínské divadlo méně dostupné. Micaela Carosi byla od přírody obdařena velkým a přirozeně znějícím otevřeným hlasem, pro roli Adriany Lecouvreur byla obsazena vhodně a je to umělkyně, která může ve světě opery dosáhnout vysokých cílů. Své pocity a prožívané situace na jevišti dokáže vykreslit do nejmenšího detailu. Americká mezzosopranistka Marianne Cornetti je na záznamu herečce Adrianě Lecouvreur výtečnou rivalkou. Pěvkyně, která své jméno získala po svém italském otci a věnuje se zejména verdiovskému repertoáru, v roli kněžny de Bouillon nalezla další prostor pro vyjádření svých nesporných kvalit.

Na Marcela Álvareze a Micaelu Carosi se velice dobře dívá, své role na jevišti skutečně prožívají, nikdy jsem neměl pocit, že „hrají“, zážitek ze sledování tohoto disku jsem si užil díky tomu, že každé jejich vystoupení bylo skutečné, velice expresivní a podmanivé. Nápomocny jim byly i překrásné dobové kostýmy, které dokonale ladily s výborně připravenou scénou, která musela zejména přímo v divadle vypadat báječně. Celkově je tato inscenace v Turíně důkazem toho, že i v dnešní době je možné dosáhnout velkého divadelního účinku klasickým inscenačním přístupem. Je-li to v souladu s pečlivě nastudovanými rolemi účinkujících pěvců, příkladně hrajícím orchestrem a profesionálně zvládnutým záznamem obrazu (režie Matteo Ricchetti ) i zvuku, máme ve svých rukou krabičku se skutečnou hodnotou na celý život. Chcete-li navštívit Paříž roku 1730, sáhněte po DVD či Blu-ray od Arthaus Musik.