Francesco Antonio Rosetti – A la chase

Amphion Wind Ensemble. Produkce: Clement Spiess. Text: A, F, N. Nahráno: 7/2006, „Reitstadel“, Neumarkt, Německo. Vydáno: 2006. TT: 64:53. DDD. 1 CD Pan Classics PC10194.

Francesco Antonio Rosetti (alias Franz Anton Rösler nebo Rusizscka) je asi nejvíce znám hudební veřejnosti jako autor nástrojově vděčných hornových koncertů a tím, že v roce 1791 bylo v Praze uvedeno na Mozartovu památku jeho Requiem . Během nedlouhého života (1750-1792) toho dokázal rodák z Litoměřic zkomponovat skutečně hodně, jenom symfonií je prý 42, a jeho život by možná stál za filmové zpracování. O tom, že to není žádný „kleinmeister“, svědčí nejen existence Internationale Rosetti Gesellschaft (www.rosetti.de), ale hlavně hudba samotná, která ve vrcholných dílech dosahuje, dle mého názoru, úrovně Haydna a Mozarta. O Rosettiho výjimečném citu pro dechové nástroje svědčí i jeho „lovecké symfonie“, jejichž většinou novodobou premiéru nabízí švýcarský label Pan Classics. (Výjimkou je dle bookletu B18.) Úžasná muzika má švih, eleganci, výraznou melodiku a je daleka jednoduchosti běžné dobové produkce. Když zavřete oči, lehce si představíte atmosféru honu (i s palbou zbraní) či šlechtickou společnost v hlavním zámeckém sále, kde muzikanti dávají tečku úspěšné lovecké zábavě s patřičným počtem zvířecích mrtvol. Party nejsou právě jednoduché a k jejich probuzení k životu je zapotřebí výborně disponovaných hráčů. Je příjemné číst v seznamu členů Amphion Wind Ensemble řadu českých jmen – flétnistky Janu Semerádovou a Julii Branou, hornisty Václava Lukse a Miroslava Rovenského a kontrabasisty Luďka Braného. První hoboj hraje Xenia Löffler, jejíž profil nabídla květnová HARMONIE. Kéž by vycházelo stále více tak muzikantsky poctivých, bravurně zahraných a dramaturgicky inspirativních projektů s účastí českých hudebníků!