pondělí, 29. září 2003

Folies

Dvě výborné hráčky na gambu přesvědčily malou kanadskou firmu, aby vydala za finanční podpory kanadské vládní agentury barokní skladby pro dvě gamby. Většinou se kupodivu jedná o úpravy (to však bylo v době Maraise a Couperina běžné), i když mimořádně zdařilé. Dokonce i nejrozsáhlejší skladba na desce, Les Folies d'Espagne , je aranží. Deska je nazvána poněkud zmatečně právě podle této skladby, i když je to jediná follia na desce, která zpracovává legendární téma baroka. Obě hračky k tomu jistě vedla bohatýrská stopáž variací.

Margaret Little a Susie Napper hrají sice mnohem méně okázale, nežli několik málo gambistů, které máme v České republice, avšak se silným vnitřním zaujetím a muzikantskou hravostí. Je evidentní, že je vzájemná spolupráce prostě baví a činí z jejich života radostnou hudební procházku. Více než zmíněné Maraisovy variace mě zaujaly úpravy původně clavecinových skladbiček Couperina a Rameaua, které i díky mimohudebním inspiracím mají velký půvab, francouzský šarm a vtip. Je to nahrávka sice asi spíše pro vyhraněné barokní gurmány, ale může svou velmi komorní atmosférou oslovit i širší okruh posluchačů.

Vydavatel: Atma Classique (v ČR možné objednat přes Collegium Marianum Praha)

Nahráli: Les Voix Humaines (Margaret Little, Susie Napper - violy da gamba)

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.