sobota, 13. červenec 2002

Ferruccio Busoni: Orchestrální díla

Nahrávka obsahuje Busoniho orchestrální díla z přelomu 19. a 20. století (počátky nejstaršího z nich, Orchestrální suity č. 2 , sahají až do roku 1895, nejmladší Tanzwalzer je z roku 1920). Co potěší na první poslech, je lehký, až scénický (dnes by se dalo říci filmový) styl. Hudba, která neuráží ani nenudí, je společného rodu s hudbou Berliozovou či Prokofjevovou (ale také Mahlerovou a Straussovou), napínavá jako celek a současně na různých úrovních plná nápaditých detailů, díky nimž dochází k nečekaným prolnutím a proměnám strukturálních priorit. Všechna uvedená díla nastudoval s orchestrem BBC Philharmonic dirigent Neeme Järvi a dal si záležet, aby každé výrazově vyprofiloval. Berceuse élégiaque přináší po úvodní suitě hluboký kontrast a zdánlivě převádí do úplně jiného světa, který je na rozdíl od rozpustilého a hravého světa suity meditativní, introvertní. Dramaturgický střed nahrávky tvoří Concertino pro klarinet a malý orchestr , skladba příležitostného charakteru, nicméně zvukově apartní a příjemná interpretačně (John Bradbury ) i na poslech. Z dvou studií k Doktoru Faustovi (Busoniho opera a současně vrcholné dílo), Sarabande a CortÉge , je Sarabande nejzávažnější - a nejrozsáhlejší - ze zařazených skladeb. Poutá důslednou statičností a úsporností v instrumentaci, kterou Busoni dokáže jinak pojednat nadmíru hýřivě. Na nahrávce tvoří tato dvojskladba protipól niterné Berceuse élégiaque, podobně jako závěrečný Tanzwalzer koresponduje zase lehkostí a zdánlivou nezávazností s úvodní suitou.

Vydavatel: Chandos / Panther

Stopáž: 69:59

Nahráli: John Bradbury - klarinet, BBC Philharmonic, Neeme Järvi

Wanda Dobrovská

Vystudovala hudební vědu na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy, svému oboru se věnovala na Akademii věd a také jako redaktorka hudební edice nakladatelství H&H (Nová nauka o harmonii od Aloise Háby). Specializuje se na soudobou hudbu, moderuje záznamy a přenosy koncertů, připravuje hudebně-publicistické pořady, píše články pro Harmonii nebo do Týdeníku Rozhlas. Připravuje a moderuje hudební bloky pro vysílání digitální stanice D-dur.