čtvrtek, 30. leden 2003

Felix Mendelssohn - Bartholdy: Oktet pro smyčce Es dur op. 20, Klavírní trio č. 1 d moll op. 49

Napsal(a) 

booklet booklet
Hudba s intimitou smyčcového kvarteta a zvukových barev komorního orchestru - takový je Oktet Es dur Felixe Mendelssohna Bartholdyho. Na remasterované archivní nahrávce Supraphonu v něm spojilo své síly Janáčkovo a Smetanovo kvarteto : soubory, které zahájily svou činnost v polovině čtyřicátých let minulého století. Trochu nostalgické vzpomínání na vynikající úroveň české kvartetní školy, na dobu, kdy soubory požívaly respekt a nechybělo jim nutné zázemí (institucionální i posluchačské) k intenzivní práci.

Oktet s opusovým číslem 20, tedy dílo šestnáctiletého autora, dovoluje žasnout nad vyzrálostí, melodickou invencí, kompoziční zručností a především odvážnými ambicemi mladinkého skladatele: vždyť se pouštěl do skladby v obsazení, které bylo přinejmenším nezvyklé. Na rozdíl od mladicky vzletného a cituplného raného Oktetu se Klavírní trio řadí k vrcholům Mendelssohnovy komorní tvorby. Také díky menšímu obsazení (Sukovo trio ve svém nejlepším obsazení Panenka, Suk, Chuchro ) jsou zde hudební myšlenky koncentrovanější a celek působí kompaktněji. Suverénní projev tohoto komorního souboru a jeho zvukový ideál řadí nejen tuto nahrávku mezi vzorové diskografické počiny.

Vydavatel: Supraphon

Stopáž: 62:33

Nahráli: Janáčkovo kvarteto, Smetanovo kvarteto, Sukovo trio

Body: 4 z 6

Dita Hradecká

Vystudovala konzervatoř v Plzni (obor klavír) a hudební vědu na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Působí jako překladatelka, hudební publicistka (Harmonie, Hudební rozhledy, Hospodářské noviny) a donedávna vyučovala hudební historii na pražské pobočce New York University. Je redaktorka, organizátorka, překladatelka a v poslední době i vydavatelka elektronických knih. Pochází ze Strakonic. Ačkoli ji lákala řada oborů spíše exaktních, rozhodla se vystudovat konzervatoř, aby se ujistila, že profesionální umělkyní nikdy nebude. Nejrůznější kurzy klavírní, komorní a cembalové hry či barokního tance spolu s vlastní pódiovou zkušeností jí ale daly citlivost a čich na uměleckou kvalitu výkonu a zároveň empatii k profesionálním umělcům a tvůrcům. Překládá odborné texty a libreta z angličtiny, němčiny a francouzštiny. Ze studia hudební vědy na FF UK si odnesla hlavně poznání důležitosti kritického a nezaujatého myšlení a coby eklektik také úctu ke všem, kdo jsou schopni věnovat celý život jednomu skladateli nebo jedné oblasti. V letech 2016-18 vedla redakci vážné hudby na Vltavě, v roce 2019 se stala vedoucí knihovny Ústavu hudební vědy na Filozofické fakultě.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.